مقایسه اثربخشی پروتکل های گرم کردن ایستا، پویا و برنامه پیشگیری از آسیب بر والگوس زانو حین فرود دراپ و آزمون لی لی تک پایی در مردان ورزشکار 25-18 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی پروتکل های گرم کردن ایستا، پویا و پیشگیری از آسیب بر ولگوس زانو حین فرود دراپ و نمرات آزمون لی لی تک پایی در مردان ورزشکار 18-25 سال بود.

روش بررسی

از بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی 36 نفر ورزشکار بر اساس معیارهای ورودی انتخاب شده و بصورت تصادفی به سه گروه گرم کردن ایستا (12 نفر)، گرم کردن پویا (12 نفر) و برنامه پیشگیری از آسیب (12 نفر) تقسیم بندی شدند. جهت ارزیابی عملکرد و زاویه والگوس زانو از آزمون های لی لی تک پایی و سیستم آنالیز سه بعدی حرکت استفاده گردید. پس از پیش آزمون، هر کدام از سه پروتکل گرم کردن به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام و پس از آن پس آزمون انجام گرفت. به منظور مقایسه بین گروهی از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD و برای بررسی درون گروهی از آزمون تی وابسته در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که بین گروه ها در متغیرهای لی لی تک پایی و والگوس زانو اختلاف معنی داری وجود دارد (001/0=P). نتایج آزمون t وابسته نشان داد که تغییرات متغیر لی لی تک پایی در گروه های گرم کردن ایستا (03/0=P) و برنامه پیشگیری از آسیب (001/0=P) و متغیر والگوس زانو در گروه های گرم کردن ایستا (001/0=P) و برنامه پیشگیری از آسیب (001/0=P) معنی دار، اما در گروه گرم کردن پویا معنی دار نبودند (05/0≤P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، برنامه پیشگیری از آسیب می تواند تکنیک فرود دراپ را بهبود بخشد بدون اینکه اختلالی در عملکرد ورزشکاران ایجاد کند که احتمالا این برنامه موثرتر از هر دو پروتکل گرم کردن ایستا و پویا در آماده سازی ورزشکاران برای مسابقات باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!