رابطه هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی در گرایش به احساس امنیت (مورد مطالعه: شهرستان شاهین دژ)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در جوامع امروزی؛ بشر همواره به دنبال تامین امنیت به عنوان نمونه ای از نیازهای اساسی خود است. مفهوم امنیت؛ مقوله ای اساسی در هر نظام اجتماعی بوده و همچنین برقراری امنیت اجتماعی در جامعه یکی از اولویت های اصلی محسوب می شود. عوامل متعددی در ایجاد احساس امنیت اجتماعی دخالت دارند که فقدان حضور آن ها، برقراری احساس امنیت اجتماعی را کند یا مانع از تحقق آن می شود، که یکی از این عوامل سرمایه اجتماعی می باشد.

روش : 

مطالعه حاضر، درصدد بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی در گرایش به احساس امنیت اجتماعی است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه افراد بالای بیست سال در سطح شهر شاهین دژ است که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 187 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. به منظور گردآوری داده های میدانی از پرسش نامه و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از الگوی سازی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار spssو Smart-Pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی شهروندان رابطه مثبت و معناداری یافت شد؛ چون که هر چه میزان سرمایه اجتماعی در جامعه بیشتر باشد به همان اندازه احساس امنیت اجتماعی بیشتر خواهد بود.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج آزمون نشان می دهد که بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی تاثیر مستقیم وجود دارد. بنابراین هر چه هوش هیجانی افراد جامعه افزایش یابد، سرمایه اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت و ضرایب مسیر که بیان گر شدت رابطه است؛ نمایان گر تاثی ر324/0 درصدی هوش هیجانی بر سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی نیز با 289/0 درصد بر احساس امنیت اجتماعی موثر است. 

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2226491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!