بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن بذر هشت رقم انار ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انار یکی از قدیمی ترین میوه های خوراکی و متعلق به خانواده انار است که قسمت های مختلف آن به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. بذرهای انار منبع چربی، قندها، پروتئین و عناصر مهم معدنی است.

هدف

این مطالعه به منظور بررسی ترکیب اسیدهای چرب هشت رقم انار ایرانی انجام شد.

روش بررسی

میوه های رسیده هشت رقم انار ایرانی از یک باغ میوه تجاری برداشت شدند. بذرها به وسیله آون خشک شدند و استخراج روغن به وسیله دستگاه سوکسله و با استفاده از حلال پترولیوم اتر انجام شد. در نهایت، شناسایی اسیدهای چرب در روغن بذر انار به وسیله دستگاه گاز کروماتوگرافی انجام شد.

نتایج

تنوع قابل ملاحظه ای از نظر ترکیب اسیدهای چرب و میزان روغن در ارقام انار مشاهده شد. محتوای روغن در ارقام انار ایرانی از 10/81 تا 15/03 گرم در صد گرم وزن خشک بذر متفاوت بود. اسیدهای پالمیتیک، استیاریک، اولییک، لینولییک و لینولنیک مهم ترین اسیدهای چرب در بذر ارقام مورد مطالعه بودند. اسید لینولنیک مهم ترین اسید چرب شناسایی شده بود که دامنه آن از 71/35 درصد در رقم پوست قرمز تا 74/58 درصد برای رقم گر متفاوت بود. در بین اسیدهای چرب اشباع، اسید پالمیتیک با میانگین 0/414 گرم در صد گرم ماده خشک و در میان اسیدهای چرب غیراشباع اسید لینولنیک با میانگین 7/3 گرم در صد گرم ماده خشک، اسیدهای چرب غالب در بذر ارقام انار مورد مطالعه بودند. همچنین نتایج نشان داد که رقم سورهی دارای بیشترین میزان روغن (15/03 درصد)، اسید اولییک (8/92 درصد) و اسید ایکوزنوییک (1/12 درصد) در بین ارقام بود. در روغن بذر ارقام مورد مطالعه 7/84 درصد اسیدهای چرب اشباع و 91/08 درصد اسیدهای چرب غیراشباع بودند. همچنین نسبت اسیدهای چرب غیراشباع به اشباع بین 9/83 تا 11/54 بود.

نتیجه گیری: 

روغن بذر در هشت رقم انار ایرانی در این مطالعه دارای مقادیر بالایی اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه اسید لینولنیک بود که می تواند در بهبود سلامتی انسان نقش داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!