ایدز، بیماری مزمن و کاهنده سیستم ایمنی بدن

چکیده:
ایدز یا سندرم اکتسابی نقص ایمنی Acquired Immune Deficiency Syndrom یک بیماری مزمن و پیشرونده است که سیری آهسته داشته و به کندی سیستم ایمنی را در گیر و تضعیف می کند.
AIDS از چهار کلمه اصلی گرفته شده است: Acquired, یعنی ویروس می تواند وارد بدن فرد شود. Immune Deficiency, یعنی ویروس بعد از وارد شدن به بدن وارد سیستم ایمنی شده و آن را تضعیف می کند. Syndrom, یعنی گروهی از مشکلات که باعث ایجاد یک بیماری می شوند.
همانطور که از نام این بیماری پیدا است, ویروس مسبب بیماری که (Human Immune Deficiency Virus) HIV نام دارد, بعد از ورود به بدن, سیستم ایمنی را هدف قرار داده و شروع به تخریب سلول های ایمنی بدن می کند.
وظیفه سیستم ایمنی, دفاع از بدن بر علیه عوامل خارجی, میکروب ها, ویروس هاو قارچ ها است. با ضعف روزافزون سیستم ایمنی و کاهش سلول های دفاعی, بدن نمی تواند از خودش دفاع کند و مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت ها می شود.
در سال2004 میلادی,بیش از37 میلیون بزرگسال و 2/2 میلیون کودک زیر15 سال در دنیا دارای HIV مثبت بوده اند و در همین سال 9/4 میلیون نفر به ویروس آلوده شده اند که حدود نیمی از این افراد زیر25 سال سن دارند.
در کل دنیا در هر روز حدود8 هزار و500 نفر به HIV مبتلا می شوند. با اینکه95 درصد افراد HIV مثبت در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند, ولی HIV, هنوز یک تهدید بسیار جدی برای مردم در هر سن و هر ملیتی به حساب می آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p224532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!