بررسی دانش و عملکرد کارکنان حوزه سلامت از مراحل مدیریت پسماند در اپیدمی کووید- 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت جامعه، مدیریت جامع پسماندها به خصوص در همه گیری کووید-19 می باشد. عدم توجه به مدیریت پسماند، صدمات جبران ناپذیری به جای می گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دانش و عملکرد کارکنان حوزه سلامت از مراحل مدیریت پسماند در اپیدمی کووید-19 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) در سال1399 بر روی 428 نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد. روش نمونه گیری از نوع در دسترس بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته در خصوص مدیریت پسماند بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، ورژن 24 و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون لوجستیک انجام شد.

یافته ها

دانش و عملکرد مدیریت پسماند کارکنان در شرایط کرونا ویروس 2/54% خوب، 2/32% متوسط و 6/13% ضعیف به دست آمد. تمام مراحل مدیریت پسماند با هم همبستگی مثبت و معناداری داشتند (05/0>p). نتایج رگرسیون لوجستیک نشان داد که جنسیت زن (8/1=OR، 001/0=p)، محل خدمت پایگاه/ خانه بهداشت (1/2=OR، 002/0=p)، تحصیلات ارشد و بالاتر (9/2=OR، 001/0=p) و وضعیت اقتصادی خوب (7/2=OR، 001/0=p) احتمال دانش و عملکرد کارکنان سلامت در مورد مدیریت پسماند در شرایط کرونا ویروس را افزایش می دهد.

نتیجه گیری

در کل دانش و عملکرد کارکنان در مورد مدیریت پسماند در همه گیری کرونا خوب بود، اما لازم است مداخلات آموزشی متناسب با عوامل تعیین کننده مدیریت پسماند جهت افزایش و تداوم دانش و عملکرد کارکنان انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!