عوامل مرتبط با مصرف مواد روان گردان در زنان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرهای آبادان و اهواز در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعتیاد، یک بیماری جسمانی، روانی و اجتماعی است. سوء مصرف مواد به اجتماع هزینه هنگفتی تحمیل می کند و بار اجتماعی، روانشناحتی، بهداشتی- درمانی و اقتصادی آن همواره بر دوش جامعه سنگینی می نماید. افزایش اعتیاد به مواد مخدر و به ویژه روان گردان ها در میان زنان جامعه با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. طی سالهای 1391 تا 1395 رشد اعتیاد در زنان سه برابر مردان بوده است.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین برخی عوامل مرتبط با مصرف مواد موثر بر روان در زنان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرهای آبادان و اهواز در سال 1397 طراحی و اجرا شده است.

روش

این مطالعه یک پژوهش توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. از میان زنان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرهای آبادان و اهواز و بخش اعتیاد بیمارستان گلستان اهواز در سال 1397، 387 زن با توجه به ویژگی های ورود به مطالعه بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، برگرفته از مقیاس علل گرایش به سوء مصرف مواد مخدر محمدی و همکاران (1392) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و همچنین به کمک آنالیز فراوانی پاسخ های چندگانه برای تعیین عواملی که بیشترین تاثیر را داشته اند و با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 22 تحلیل شدند. سطح معنی دار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 از میان زنان مورد مطالعه 40 درصد سنی بین 20 تا 30 سال داشته، 3/63 درصد آن ها متاهل، 7/75 درصد بیکار یا خانه دار و 8/40 درصد دیپلمه بودند. همچنین 7/54 درصد آنان ماده شیشه مصرف می کردند. نتایج نشان داد که بی هدف بودن در زندگی تاثیرگذارترین و شکست های تحصیلی بعنوان کم تاثیرترین عامل فردی، کمبود محبت در روابط عاطفی خانواده بعنوان تاثیرگذارترین و طلاق و جدایی والدین بعنوان کم تاثیرترین عامل خانوادگی، فراوانی مواد مخدر و در دسترس بودن در محیط، بعنوان تاثیرگذارترین و وجود دانش آموز معتاد در مدارس بعنوان کم تاثیرترین عامل اجتماعی و از نظر عوامل فرهنگی، زندگی در محلات آلوده بعنوان تاثیرگذارترین و کمبود مراکز فرهنگی بعنوان کم تاثیرترین عامل گرایش زنان مورد مطالعه به مصرف مواد ذکر شده اند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه می توان نتیجه گرفت که هدفمندی و زندگی همراه با امید، وجود روابط عاطفی مناسب در خانواده و بهسازی محیط اجتماعی و فرهنگی می توانند در پیشگیری از گرایش زنان به مصرف مواد موثر بر روان تاثیر زیادی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2301878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!