بررسی آگاهی و نگرش و رفتارهای خود مراقبتی زنان باردار نسبت به دیابت بارداری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت بارداری شایعترین اختلال متابولیک دوران بارداری است که با پیامدهای نامطلوب بالایی همراه است. میزان آگاهی و نگرش مادران در پیشگیری و تشخیص زود هنگام و رفتارهای خود مراقبتی در کنترل بیماری موثر خواهند بود. لذا، مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح آگاهی، نگرش و رفتارهای خود مراقبتی در زنان باردار در ارتباط با دیابت بارداری انجام گرفت.

روش پژوهش:

 در این مطالعه توصیفی_ تحلیلی، 200 زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه مراقبت بارداری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمره رفتارهای خود مراقبتی در زمینه دیابت 6/7±3/16 و 62 درصد افراد از نظر رفتارهای خود مراقبتی در سطح ضعیف قرار داشتند. بین آگاهی و نگرش با سن، شغل و سطح تحصیلات رابطه معنی دار وجود داشت. مادرانی که سن و سطح تحصیلی بالاتری داشتند از آگاهی و نگرش بالاتری نسبت به سایرین برخوردار بودند. نمره رفتار خود مراقبتی با سن و سطح تحصیلات مادران ارتباط آماری معنی داری را نشان داد. همچنین بین آگاهی و نگرش با رفتارهای خود مراقبتی ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت (01/0= P).

نتیجه گیری: 

در این مطالعه با توجه به سطح آگاهی متوسط، نگرش و رفتارهای خود مراقبتی نامطلوب در زمینه دیابت بارداری جهت افزایش آگاهی زنان مداخلات آموزشی مناسب باید صورت گرفته و نگرش آنها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. دانش و اطلاعات ناکافی در ارتباط با جنبه های مختلف دیابت بارداری می تواند منجر به آگاهی و نگرش محدود گردد که بر رفتارهای خود مراقبتی تاثیرگذار است. آگاهی و نگرش بالاتر در نهایت منجر به بهبود نتایج بارداری و عملکرد افراد خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!