شناسایی ایزوفلاونوییدهای فراکسیون موثر آنتی اکسیدانی برگ های گونه‎ای شیپوری (Arum rupicola)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاه  Arum rupicola Boiss. (خانواده گل شیپوری) گونه ای شیپوری است که توسط مردم بومی مناطق جنوبی ایران در آشی به نام "آش کارده" استفاده می شود. تاکنون ترکیبات فنلی متعددی از گونه های شیپوری شناسایی شده است.

هدف

هدف از این مطالعه ارزیابی اثر آنتی اکسیدانی و تعیین محتوای تام فنلی و بررسی فعالیت سمیت سلولی عصاره برگ A. rupicola می باشد.

روش بررسی

فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره تام متانولی و فراکسیون های هگزانی، کلروفرمی، اتیل استاتی و باقیمانده آبی به روش FRAP و DPPH ارزیابی شد. محتوای تام فنلی با استفاده از روش فولین سیوکالتیو مورد سنجش قرار گرفت. اثر سمیت سلولی عصاره بر رده های سلولی سرطان پستان انسان 7-MCF و 231-MB-MDA و رده سلولی T47D با روش MTT مورد بررسی قرار گرفت. جداسازی ترکیبات فیتوشیمیایی باقیمانده آبی با استفاده از کروماتوگرافی ستونی انجام شد.

نتایج

بر اساس نتایج مشاهده شده، باقیمانده آبی کمترین مقدار IC50 برابر با 7/186 میکروگرم در میلیلیتر را در تست DPPH نشان داد و عصاره متانولی تام نیز بیشترین قدرت آنتیاکسیدانی برابر با 163/62 میلی مول سولفات آهن در صد گرم عصاره و محتوای تام فنلی برابر با 135 میکرومول گالیک اسید در گرم عصاره را نشان داد. فراکسیون هگزانی نیز بیشترین اثر سیتوتوکسیک را بر رده سلولی سرطان پستان MCF-7  (IC50 برابر با 118/9 میکروگرم در میلی لیتر) نشان داد. بررسی فیتوشیمیایی باقیمانده آبی منجر به جداسازی و شناسایی سه ایزوفلاونویید با نام های اوربول، جنیستیین و جنیستیین-8 -سی گلوکوزید شد.

نتیجه گیری

بر اساس شناسایی ترکیبات ایزوفلاونوییدی در این گیاه، می توان قابلیت مصرف آن را به عنوان مکمل فیتواستروژنی در مطالعات آینده در نظر گرفت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!