تحلیل ساختاری نقش سیاست گذاری های فرهنگی شهرداری شیراز در پیشگیری از جرایم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیاست‌های‌ فرهنگی در سطح کلان‌ اغلب توسط دولت‌ها تعیین‌ می‌شود با این حال سازمان‌های ‌اجتماعی‌ و موسسه‌ها نیز در امر سیاست‌گذاری به ویژه در سطح خرد دخیل‌ هستند. سیاست‌های‌ فرهنگی تاثیر مستقیم بر بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد جامعه و سبک زندگی آنان دارد. این پژوهش با هدف تحلیل نقش سیاست‌گذاری‌های فرهنگی شهرداری شیراز در پیشگیری از جرایم انجام شده است. بنابراین؛ نقش سیاست‌های‌ فرهنگی در قالب (توسعه فضاهای فرهنگی، برپایی رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی، فرهنگ‌سازی محیطی، توسعه پژوهش‌های فرهنگی و اشاعه سبک زندگی فرهنگی) در پیشگیری از جرایم (جرایم اخلاقی، جرایم اقتصادی و مالی، جرایم زیست‌محیطی و جرایم سایبری) بررسی شده است.

روش‌شناسی

روش کار توصیفی - تحلیلی مبتنی بر استفاده از پرسشنامه است. حجم نمونه از جامعه آماری تعداد 384 نفر از شهروندان 15 تا 60 ساله شهر شیراز هستند و به منظور تحلیل متغیرهای مورد مطالعه، از نرم افزارهای SPSS و Amos Graphics و روش‌های آماری مانند مقایسه میانگین‌ها و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.

یافته‌ها و نتایج

با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیات، برآوردها و مدلسازی معادله ساختاری اثر متغیرهای سیاستگذاری‌های فرهنگی شهرداری در پیشگیری از انواع جرایم با ضریب (43/0) مستقیم و معنادار است و با توجه به قوی بودن این اثر می‌توان ادعا کرد که پیشگیری از جرایم شدیدا متاثر از سیاستگذاری‌های فرهنگی شهرداری است و پیشنهاد می‌گردد شهرداری‌ها در کنار نهادهای مبارزه با جرایم در راستای سیاستگذاری فرهنگی حضور چشمگیر داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!