بومی سازی تجارب مدیریتی شهر پاریس در حوزه سلامت شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت در ابعاد متفاوت خود (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) فرآورده یا برساخته از زمینه های محیطی و اجتماعی و فرهنگی جامعه است. بنابراین هدف از این پژوهش بهره بردن از تجارب و سوابق فعالیت های سلامت محور شهرپاریس، برای ارتقاء سطح فعالیت های شهر تهران در این حوزه و فایق آمدن بر ضعف ها وچالش های مدیریتی دراین زمینه است.

روش پژوهش

در این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه ی ساختاریافته، اصول و شاخص های استخراج شده از تجارب موفق شهر پاریس در حوزه سلامت شهری بومی سازی شده اند. در این روش صاحب نظران و متخصصین و ذینفعان امر در مورد این اصول نظر داده و قابلیت کاربرد آنها را در شهر تهران مشخص کرده اند.

 یافته های پژوهش

وضعیت کنونی شهر تهران نسبت به شاخص های مطالعاتی حوزه ی سلامت شهر پاریس در برخی موارد ضعیف، متوسط و خوب ارزیابی شده است. میزان یا قابلیت کاربرد این اصول نیز در شهر تهران از نظر مصاحبه شونده ها به تفکیک هر یک از این شاخص ها و اصول، متفاوت بوده و برای اریه ی راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در قالب یک الگوی مدیریتی، تجارب موفق شهر پاریس و مبانی تحقیق که در بخش نظری مطرح شده، مبنای بررسی قرار گرفته است.

نتیجه گیری

انطباق عملکرد مدیریت سلامت شهر تهران با تجارب شهر پاریس در این حوزه، تناسب چشمگیری ندارد. از بین ابعاد چهار گانه الگوی پیشنهادی تنها بعد محیطی وضعیت مناسبی دارد. بعد اجتماعی وضعیت متوسط و دو بعد اقتصادی و مدیریت و برنامه ریزی ضعیف هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!