مفهوم جامعه از دیدگاه کنفوسیوس

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

جامعه دوران کنفوسیوس مشحون از درگیریها وجنگهای ایالات چین باستان با یکدیگر، آشفتگی و نابسامانی روابط خانوادگی، ناامنی، رقابت، ستمکاری، ضعف حکومت و فساد اخلاقی بود. کنفوسیوس برای اصلاح این وضع، جامعه سر مشقی را مطرح کرد که خاقانهای باستانی (واسطوره ای) «یایو»، «شون» و «یو» درهزاره سوم قبل از میلاد ایجاد کرده بودند و یکبار دیگر در اوایل سلسله «چو» توسط شاه «ون» و فرزندش «وو» در تاریخ چین باستان محقق شده بود.
جامعه مورد نظر او در واقع خانواده ای بزرگ است که بر ساختاری سلسله مراتبی، مشتمل بر روابط پنجگانه پدر با فرزند، شوهر با زن، برادر بزرگتر با برادر کوچکتر، دوست با دوست و شاه با وزیر مبتنی است. در این جامعه انسانها به یکدیگر احترام می گذارند و نسبت به همدیگر عشق می ورزند. ریشه چنین جامعه ای از خانواده آسمانی و کیهانی- آسمان به منزله پدر، زمین مادر و حاکم فرزند - شروع می شود و سپس در سایه «تقوای فرزندی» حاکم،  به مراتب پایین تر جامعه و حتی به حوزه ارواح نیاکان در آسمان نیز گسترش می یابد. از دیدگاه کنفوسیوس، جامعه از آن حیث که بستر و مرکز ظهور اراده آسمان (tien) و به تعبیر دقیق تر خانواده آسمان است، مقدس و رمز حیات می باشد؛ به طوری که درجامعه با انجام آداب و مناسک اجتماعی (li)، انسانیت (jen) به وجود می آید و آن نیز به نوبه خود باعث هماهنگی و رشد آسمان، زمین و انسان می گردد و از نزول هر گونه بلایای آسمانی بر جامعه جلوگیری می کند و درنتیجه، آرامش، سعادت و خوشبختی را نصیب انسانها می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!