خداشناسی ودایی
در دین هندویی همه چیز از وداها شروع می شود، زیرا چنانکه داسگوپتا اشاره دارد، نفوذ و اقتدار وداها درتمامی دوره های تاریخی و نزد همه فرق ه های هندویی محفوظ مانده است و با آنکه تاریخ دینی هند، از آغاز ،یعنی از زمان تمد ن ودایی تاکنون ، شاهد دگرگونیهای بسیار بوده است ، این آثار همواره اقتدا ر و مرجعیتدینی خود را حفظ کرد هاند.از آنجا که در وداها با نظام دینی و پرستشی یکسان و یکنواخت روبرو نیستیم، ارای ه تصویری روشن و قطعیاز خداشناسی ودایی نیز امکان پذیر نیست؛ زیرا در وداها ، به ویژه در ریگ ودا، که مجموع ه سرودهاییخطاب به خدایان و در ستایش آنها است ، از یک سو، از خدایان متعدد سخن به میان آمده و در مندل ه هایمتعدد تعداد آنها 333 و یا 3339 دانسته شده است؛ و از سوی دیگر ، در مندل ه دهم به خدای یگانه ای اشارهشده است که در مندل ه اول خدایان متعدد به منزل ه نامهای متعدد او فرض شده اند . این موضوع اختلافنظرهای بسیاری را برانگیخت و سبب گردید که دربار ه نظام دینی وداها و جایگاه خدا یا خدایان ووجودات مقدس و برتر در وداها، دیدگاه ها و مکاتب مختلفی شکل گیرد . این دیدگاه ها از چندگانه پرست یو طبیع ت پرستی محض تا پرستش خدای یگانه و حتی توحید وجودی را دربردارد . علاوه برآن، خدایان وداییدر تقسیم بندی های گوناگونی جای می گیرد که مه م ترین و قدیمی ترین آنها، طبق ه بندی سنتی است که برمبنای آن خدایان به سه طبقه خدایان آسمانی، خدایان فضایی و خدایان زمینی تقسیم می شوند.
وداها ، چندگانه پرستی ، رب الاربابی ، توحید ، وحدت وجود
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.