نقش شهرداری در ارتقای اخلاق شهروندی (شهرداری منطقه 17تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

در این مقاله به نقش شهرداری در ارتقا اخلاق شهروندی پرداخته شده است. مهم ترین مسیله ای که مورد پیگیری قرار می گیرد این است که برنامه های شهرداری (آموزشی، خدماتی، تبلیغات و اطلاع رسانی و شیوه های مدیریتی) و اجرای آن در مناطق مختلف و سرای محلات تهران تا چه اندازه در ارتقای سطح اخلاق شهروندان تاثیرگذار است؟ و ابزارهای ارتقا اخلاق شهروندی از دیدگاه مردم چیست؟در راستای این اهداف و سوالات به شناسایی مفهوم اخلاق شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایده های اندیشمندان دوره های مختلف تاریخی و مکاتب مختلف بیان شده است.

روش پژوهش:

به منظور اجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم 45 سوال در نمونه ای به تعداد 384 نفر از شهروندان شهر تهران در شهرداری منطقه 17 نمونه گیری در نظر گرفته شده است.

یافته ها:

بیش از نیمی از جامعه مورد مطالعه (شهروندان منطقه 17) رضایت خود را از برنامه های شهرداری ابراز نمودند میزان رضایت از برنامه های آموزشی شهرداری 66.5 درصد می باشد که بالاترین رضایت را در بین دیگر برنامه ها دارد شیوه های خدماتی 63.3 درصد، شیوه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی با 56.4 و شیوه های مدیریتی 59.9 درصد میزان رضایت شهروندان را به میزان زیاد در برداشته است. در مورد شاخص های اخلاق شهروندی، شاخص همزیستی در محله زمزم بیش ترین میانگین را دارد اما در محله جلیلی، وصفنارد و باغ خزانه زیر میانگین است. شاخص مقررات شهری در ابوذر غربی، جلیلی و باغ خزانه زیر نمره میانگین قرار دارد اما در زمزم بالاترین نمره را آورده است، شاخص مسیولیت پذیری در جلیلی کمترین نمره و در زمزم بیش ترین نمره را آورده است، امانت داری در زمزم و سجاد بالاترین نمره و در جلیلی و باغ خزانه کمتر از میانگین نمره آورده است و درنهایت نوع دوستی در زمزم بیش ترین نمره و در محله جلیلی کمترین نمره و زیر نمره میانگین نمره آورده است.

نتیجه گیری:

شیوه های برنامه های شهرداری موجب ارتقای اثربخشی و کارایی شهرداری و ارتقای اخلاق شهروندی می شود. مردان در مقابل زنان منطقه 17 تاثیر برنامه های آموزشی، تبلیغاتی و مدیریتی را بیشتر دانسته اند و در مقابل زنان تاثیر شیوه های خدماتی را موثرتر از مردان ارزیابی کردند. در نهایت با پیشنهاد ارایه سند جامع ارتقا اخلاق شهروندی و با توجه به تنوع نظریات و تیوری های ارایه شده در قالب القا اخلاق شهروندی نیازمند یک برنامه جامع با تعیین یک سازمان متولی جهت اجرای سند پیشنهادی می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!