بررسی توان ها و محدودیت های طبیعی منطقه 9 شهر مشهد جهت ارتقاء فضای سبز شهری با استفاده از تکنیک SWOT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 فضاهای سبز شهری یکی از عناصر مهم ساختار شهر هستند. از این فضا ها می توان به عنوان ریه های تنفسی سیستم شهری نام برد که دارای عملکردهای مختلفی مانند زیباسازی شهر، تعدیل کننده شرایط محیطی و محل گذران اوقات فراغت هستند. همچنین کاربری فضای سبز به عنوان معیار مهم و ارزشمند در شهرها مطرح است که این اهمیت به دلیل کارکردهای متنوع زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فضای سبز شهری است. امروزه بدون توجه به توان ها و پتانسیل های طبیعی مناطق شهری و بدون در نظر گرفتن استانداردهای موجود اقدام به برنامه ریزی و ارایه راهکار می شود که اثرات سوء آن در چهره شهرهای ما نمایان است. بررسی معیار های محیطی و شناخت توان های طبیعی یکی از گام های اساسی در خصوص برنامه ریزی فضاهای سبز شهری و از آن راه داشتن شهری پایدار است.

روش پژوهش

 تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و روش انجام تحلیل های این پژوهش توصیفی - تحلیلی می باشد. روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است. محور و اساس کار در این پژوهش، تعیین معیارهای کمی و محیطی است که با تعیین آنها به ارزیابی توان ها و محدودیت های محیطی - طبیعی منطقه 9 شهر مشهد و همچنین بررسی کمی فضای سبز موجود پرداخته شده است.

یافته ها

بررسی های انجام شده در خصوص توان ها و محدودیت های طبیعی منطقه 9 شهر مشهد، نشان داد که با توجه به موقعیت ویژه منطقه و داشتن پتانسیل های بالقوه، این منطقه به لحاظ داشتن فضای سبز، منطقه ای فقیر می باشد که این امر، لزوم توجه و رسیدگی مسیولان شهری را می طلبد.

نتیجه گیری

به منظور بهبود فضای سبز در منطقه 9 شهر مشهد، باید اصلاحات ساختاری مد نظر قرار گیرد؛ چرا که، این اصلاحات، می تواند علاوه بر بهبود فضای سبز و تقویت هنجارهای مطلوب، پایداری محیط را نیز تضمین کند و از سوی دیگر، توسعه سطح سبز از طریق تغییر نوع کشت از چمن به درخت (با توجه به معضل هزینه و آبرسانی)، می تواند در بلند مدت، پاسخگوی نیاز به فضای سبز منطقه باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!