تحلیل روند شدت بارش سامانه های سودانی ورودی به ایران (مطالعه موردی:مسیرهای مستقل ورودی استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر، تحلیل روند شدت بارش سامانه های سودانی ورودی به ایران، از سه مسیر مستقل استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان است. به این منظور ابتدا براساس شاخص های مورد نظر (1-ریزش حداقل یک میلی متر بارش در50 درصد ایستگاه های هر مسیر. 2- حداقل در یکی از ایستگاه ها بارش پنج میلی متر و بیشتر رخ داده باشد. 3- در ایستگاه نماینده ورود هر مسیر بارش رخ داده باشد و یا از آن جا شروع شده باشد.)، و با استفاده از داده های بارش روزانه هر مسیر در دوره ی 2017-1995، سامانه های سودانی استخراج و سپس معدل بارش آن ها، به تفکیک سالانه، ماهانه و دوره ی تداوم بارش، برای مسیرهای سه گانه استخراج گردید. در نهایت پس از آماده سازی و صحت سنجی داده های بارش، با استفاده از روش های آماری خط بهترین برازش، من-کندال و تخمین گر شیب سن، روند و شیب تغییرات شدت، در سطح اطمینان 95 درصد بررسی گردید. نتایج نشان داد که شدت بارش سامانه های سودانی (به تفکیک معدل سالانه، ماهانه و دوره های تداوم بارش) در مسیرهای سه گانه، علی رغم وجود شیب تغییرات کاهشی و افزایشی بسیار جزیی کم تر از 0/6± میلی متر طی دوره)، فاقد روند و شیب تغییرات قابل توجه و معنی داری است که بتوان آن را به تغییرات آب و هوایی نسبت داد. اما در کل بارش سامانه های سودانی در منطقه مورد مطالعه عمدتا کوتاه مدت (دو روزه) و به ندرت بارش های آن ها در دوره های تداوم پنج روز و بیشتر رخ می دهد از این رو بارش های سامانه سودانی در منطقه مورد مطالعه (جنوب وجنوب غرب ایران)، عمدتا کوتاه مدت و شدید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!