بررسی تحلیلی روش های حفظ قرآن کریم

نویسنده:
پیام:
چکیده:

حفظ قرآن موضوع جذابی است که مخاطبان زیادی دارد و درعین‌حال، یک کار فنی و پیچیده است که نیازمند مطالعات علمی و بررسی‌های چندبعدی است. گام اول در این فرایند مقدس و پیچیده، دانستن روش صحیح و اصولی حفظ است و جهت دستیابی به این هدف، لازمه مهم، شناسایی روش‌های کلی حفظ قرآن و طبقه‌بندی آن‌هاست که در این نوشته نگارنده بر آن است روش‌های کلی و مطرح موجود را شمارش و استخراج نماید و از پیش، در اختیار حافظان و همچنین مربیان حفظ قرار دهد؛ تا کسی که در این راه قدم می‌گذارد بداند چگونه عمل کند و با کمترین مشکل به هدف برسد. در این تحقیق، که با روش کتابخانه‌ای انجام‌شده، محقق به دنبال آن است که حافظان و فراگیران، قبل از ورود به عرصه‌ی حفظ، ضمن آشنایی اجمالی با نقشه راه، با تامل در جزییات مسیر، از آسیب‌های احتمالی بکاهند. براین اساس نویسنده ضمن تقسیم روش‌های حفظ به روش های کمی و کیفی و استخراج مصادیق مربوط به هرکدام، در تلاش است روش‌های موجود در حفظ قرآن را شناسایی و بهترین روش حفظ قرآن را معرفی نماید.
بررسی‌های پژوهش ذیل حاکی از آن است که موفقیت در عرصه حفظ قرآن کریم در گرو انتخاب روشی صحیح از میان روش‌های متعدد است و این انتخاب صحیح از مولفه‌های گوناگونی چون ویژگی‌های شخصی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی حافظان متاثر است. بنابراین رعایت تناسب میان مولفه‌های مذکور و روش‌های موجود در حفظ قرآن کریم امری ضروری به شمار رفته و سرعت حفظ را دوچندان می‌نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!