مقایسه اجرای الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست با تاکید بر مدیریت پرداخت در شرکت های پیمانکاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیمانکاران به دنبال افزایش درآمد و سود خود از پروژه ها می باشند لذا به دنبال بیشترین صرفه جویی می باشند که عمدتا این صرفه جویی ها در بخش HSE صورت می گیرد.از اینرو دراین پژوهش به مقایسه اجرای الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست با تاکید بر مدیریت پرداخت در شرکت های پیمانکاری (مطالعه موردی شرکت گاز و آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی) پرداخته شده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده که از طریق جدول کرجسی و مورگان بدین منظور تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (159 نفر از شرکت های پیمانکاری زیرمجموعه شرکت گاز و 41 نفر از دو شرکت پیمانکاری زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب). ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه اول شامل 10 سوال که به مقایسه الزامات HSE و پرسشنامه دوم دربرگیرنده 28 سوال جهت مقایسه شاخص های بهداشت، ایمنی و محیط زیست این دو سازمان بود. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 21 جهت مقایسه بین دو گروه از ازمون t-test استفاده شد و سطح معنی داری نیز 0.05 بود.

یافته ها

نتایج نشان داد که پرسشنامه از نظر روایی (تحلیل محتوای کیفی) و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (879/0) مورد تایید است. براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که اجرای الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی در شرکت های پیمانکاری سازمان گاز نسبت به سازمان آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی وضعیت بهتری دارد و علت این وضعیت مناسب، تاکید بر مدیریت پرداخت در سازمان گاز می باشد (001/0>P).

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل های انجام شده در این پژوهش مشخص شد که اجرای الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست در شرکتهای پیمانکاری سازمان گاز نسبت به سازمان آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی وضعیت بهتری داشته که عوامل مختلفی دخیل بوده که یکی از مهمترین این عوامل وضعیت مناسب، تاکید بر مدیریت پرداخت در سازمان گاز می باشد. به همین علت پیشنهاد می گردد، بازرسی های ایمنی دوره ای از نیروی انسانی، تجهیزات و محوطه های عملیاتی انبارها به منظور  شناسایی نقاط خطر و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه با هدف ارتقاء کیفی شاخص های ایمنی، بهینه سازی و ایجاد شرایط مطلوب محیط کار، پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی و کاهش هزینه ها انجام شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1190 تا 1197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!