بررسی نقش میانجیگر خودتنظیمی تحصیلی در تاثیر سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان اردبیل ناحیه 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این تحقیق ، بررسی نقش میانجیگر خود تنظیمی تحصیلی در تاثیر سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه ی دوم شهرستان اردبیل ناحیه ی 2 می باشد که برای انجام این پژوهش از روش همبستگی استفاده کرده ایم . جامعه ی آماری در این پژوهش ، شامل تمامی دانش آموزان متوسطه ی دوم ناحیه 2 شهرستان اردیبل می باشد که در سال تحصیلی 1400 - 1399 تعداد آنها 9576 نفر (4470 دختر و 5106 پسر) می باشد و نمونه آماری پژوهش نیز شامل 368 نفر از دانش آموزان (172 دختر و 196پسر) متوسطه ی دوم در ناحیه ی 2 شهرستان اردبیل است که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند . فرضیه ی اول تحقیق با عنوان « تاثیر سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی با توجه به نقش میانجیگر خود تنظیمی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه ی دوم شهرستان اردبیل ناحیه ی 2 مثبت و معنی دار است « مورد تایید قرار گرفت . تاثیر دو متغیر سرزندگی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی بر سازه ی اشتیاق تحصیلی در فرضیه های جداگانه ای مورد آزمون و بررسی قرار گرفته و معنی دار بودن آنها تایید شد . همچنین تاثیر سرزندگی تحصیلی بر خود تنظیمی تحصیلی نیز در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت . با توجه به نتایج تحقیق حاضر ؛ پییشنهاد می شود که دوره های مخصوص والدین و معلمان در جهت آشنایی آنان با راه های افزایش انگیزه و اشتیاق به تحصیل در دانش آموزان و رابطه ی اشتیاق با پیشرفت تحصیلی برگزار شود .

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2421792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!