تاثیر دوره های کوتاه مدت محرومیت غذایی و تغذیه مجدد بر مقاومت بچه ماهی کلمه دریای خزر (Rutilus caspicus) نسبت به شوری آب دریای خزر: عملکرد رشد، شاخص استرس و پاسخ ایمنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی توان بچه ماهیان کلمه دریای خزر (Rutilus caspicus) (g 018/0 ± 4/1) در تحمل شوری آب دریای خزر به روش انتقال مستقیم طی دوره های کوتاه مدت گرسنگی و تغذیه مجدد به مدت 60 روز انجام شد. به این منظور، 450 عدد بچه ماهی به طور تصادفی در پنج گروه توزیع شد: سه گروه از ماهیان پس از قرار گرفتن در دوره های محرومیت غذایی 3، 5 و 7 روز (3S، 5S و 7S)، به مدت 10 روز مجددا تغذیه شدند و این چرخه به مدت 46 روز تکرار شد. گروه چهارم، در تمام مدت آزمایش در محرومیت غذایی قرار گرفتند (S) و گروه پنجم به طور پیوسته تغذیه شدند (F یا گروه کنترل). تمام ماهیان به طور مستقیم به آب دریای خزر به مدت 14 روز انتقال داده شدند و طی این مدت نیز غذادهی نشدند. عملکرد رشد در تمامی تیمارهای مورد آزمایش محاسبه شد. برخی از شاخص های استرس (اسمولالیته، کورتیزول و گلوکز) و پاسخ ایمنی (ایمونوگلوبولین کل و فعالیت لیزوزیم) نسبت به دوره های متناوب تغذیه ای و افزایش ناگهانی شوری در بدن ماهیان اندازه گیری شد. بر اساس نتایج به دست آمده، ماهیان گروه های 3S و 5S، پس از گروه F، دارای نرخ رشد مناسبی بودند. میزان اسمولالیته، کورتیزول و گلوکز آنها پس از انتقال شوری و عدم تغذیه به مدت دو هفته نسبت به گروه F تفاوتی نشان نداد و دستگاه ایمنی آنها نیز تحریک نشد. بنابراین، بچه ماهیان کلمه با دوره های گرسنگی کوتاه مدت، نه تنها تحت تاثیر استرس فیزیولوژیک ناشی از گرسنگی و افزایش شوری قرار نمی گیرند، بلکه عملکرد رشد آنها نیز به واسطه زندگی در محیط ایزواسموتیک دریای خزر بهبود می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!