مفهوم، جایگاه و کارکرد اصل مراقبت مقتضی در حقوق بین الملل کیفری (با تمرکز بر تعهد دولت ها به همکاری با دیوان کیفری بین المللی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بحث همکاری دولت ها با دیوان کیفری بین المللی در راستای پیشگیری از وقوع جنایات بین المللی در وهله اول و محاکمه و مجازات مرتکبان این جرایم در وهله بعد، همواره یکی از چالش برانگیزترین مسایل در حقوق بین الملل کیفری بوده است. تا کنون، راهکارهای مختلفی پیرامون تامین شرایط لازم برای ارتقای همکاری دولت ها با دیوان کیفری بین المللی ارایه شده که گاه موثر و گاه بی فایده لیکن با این حال، با توسل به برخی اصول بنیادین، می توان بستر مناسب برای افزایش سطح این همکاری ها تضمین نمود. یکی از مهم ترین این اصول، اصلی است تحت عنوان «اصل مراقبت مقتضی» که بر مبنای آن، در عرصه حقوق بین الملل کیفری، دولت ها باید حداکثر تلاش خود را به منظور همکاری مناسب با دیوان کیفری بین المللی به ویژه در ارتباط با پیشگیری از وقوع جنایات بین المللی، محاکمه و مجازات مرتکبان این جنایات و استرداد آن ها و معاضدت های قضایی در این باره، به عمل آورند. به نظر می رسد با نگاه کارکردگرایانه به این اصل، تعهد دولت ها به همکاری با دیوان، بیش از پیش عملیاتی می شود. بررسی جایگاه و کارکردهای اصل پیش گفته در حقوق بین الملل کیفری، می تواند ماهیت و آثار آن را بیشتر مشخص سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!