بررسی میزان آب کاربردی و بهره وری آب مزارع گندم در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به کمبود منابع آب در کشور و به تبع آن استان فارس، بهبود مدیریت آبیاری مزارع گندم می تواند منجر به کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آب شود. برای اعمال مدیریت مناسب آبیاری در مزارع گندم، لازم است اطلاع کافی و دقیقی از وضعیت میزان مصرف آب و بهره وری آب وجود داشته باشد

روش

در یکسال زراعی مطالعه ای برای اندازه گیری آب آبیاری و محاسبه بهره وری آب در 30 مزرعه گندم در سه منطقه آب و هوایی مختلف استان فارس انجام شد. برای مقایسه آماری نتایج بدست آمده از آزمون تی استفاده شد. همچنین همبستگی عوامل مختلف باهم، با تعیین ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این تحقیق، نشان داد که متوسط مقدار آب آبیاری کاربردی در مزارع گندم معادل5340 مترمکعب در هکتار بوده که 1064 مترمکعب در هکتار از میانگین نیاز آبی در سال آزمایش بیشتر بوده است. از نظر آماری میزان آب آبیاری با نیاز آبی بلندمدت تفاوت معنی دار داشت و در میزان آب آبیاری  در سامانه های مختلف آبیاری تفاوت معنی داری مشاهده نشد. متوسط مقدار بهره وری آب آبیاری و بهره وری آب کل به ترتیب 25/1 و 04/1 کیلوگرم بر مترمکعب بدست آمد که تفاوت میزان بهره وری آب در سامانه های مختلف آبیاری (سطحی، بارانی و قطره ای) نیز معنی دار نبود. تفاوت بهره وری آب آبیاری در منطقه گرم با سرد و منطقه گرم با معتدل در سطح 5 درصد معنی دار بود. بررسی همبستگی بین عوامل مختلف نشان داد که عامل سرد بودن منطقه و طول دوره رشد عامل مهمی در تولید محصول و تعداد آبیاری ها بوده است.

نتیجه گیری

سامانه های آبیاری نوین در مقایسه با سامانه های سنتی آبیاری سطحی نتوانسته باعث کاهش آب آبیاری مزارع گندم شود. البته نبایستی این موضوع  منجر به زیر سوال رفتن اهمیت و فایده سامانه های نوین آبیاری شود. بلکه علت اصلی، عدم وجود برنامه ریزی آبیاری در مزارع گندم می باشد. برنامه ریزی آبیاری، بویژه در سال هایی که بارندگی قابل توجهی رخ می دهد، می تواند باعث کاهش آب آبیاری و افزایش بهره وری آب گردد. عدم اطلاع کشاورزان از پیش بینی های بارندگی می تواند باعث انجام آبیاری اضافی و اتلاف آب گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!