نورالانوار ازمنظر شیخ اشراق
مطابق نظر سهروردی، واقعیت های گوناگون، چیزی غیر از نور نیستند که از لحاظ شدت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند. هستی شناسی سهروردی مبتنی بر نظام نور و مراتب آن است. وی معتقد است عوالم، مراتب گوناگون دارد که بالاترین آنها نورالانوار است. نورالانوار بالاترین مرتبه هستی می باشد و اوست که سرچشمه نورانیت بوده و همه هستی از او سرچشمه می گیرد. او بهترین برهان برای اثبات نورالانوار را برهان صدیقین می داند. در بحث صفات، معتقد است نورالانوار، نه دارای صفات ظلمانی و نه دارای صفات نورانی است. درعین حال وی برای نورالانوار اضافات فراوانی قایل است؛ مانند اضافه رزاقیت، اضافه مبدایت، اضافه عالمیت و... و درنهایت می گوید همه این اضافات به یک اضافه برمی گردد و آن اضافه مبدایت است. افزون براین شیخ اشراق صفات سلبی بسیاری را باور دارد؛ ازجمله اینکه نورالانوار جسم نیست، غاسق نیست، ممکن نیست، ذوجهت نیست و... که درنهایت همه این صفات سلبی را به یک صفت سلبی یعنی امکان برمی گرداند. تمامی این صفات اضافی و سلبی، جزء صفات اعتباری است و هیچ یک امور عینی مستقل زاید بر ذات نیستند و هیچ نحوه ترکیبی را در ذات الهی لازم نمی آورند.
واجب الوجود ، شیخ اشراق ، نظام نوری ، تشکیک ، اصالت ماهیت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.