مطالعه منیپولیشن نانوذره دی ان ای با بهره گیری از میکروسکوپ نیروی اتمی برپایه ی روش المان محدود با استفاده از تئوری های مکانیک تماس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منیپولیشن نانو ذرات فرایندی است که در طی آن با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی ذرات در مقیاس میکرو/نانو جابه جا می شوند و در گستره ی کاربردی بسیار زیادی از تولید قطعات تا دنیای پزشکی دارد. در این مطالعه با استفاده از تیوری های مکانیک تماس هرتز، جی کی آر، دی ام تی و بی سی پی و همچنین استفاده از ساختار سلول زیستی دی ان ای با بهره گیری از روش المان محدود به کمک نرم افزار آباکوس به مطالعه میزان جابه جایی، شتاب، نیرو، تنش و سرعت برحسب زمان و جابه جایی مولکول دی ان ای بر روی یک صفحه ی مبنا و عوامل موثر بر آن ها پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در تغییر شکل صورت گرفته بین ذرات هدف و نوک کروی سوزن، مدل هرتز کمترین و مدل جی کاآر بیشترین تغییر شکل و عمق نفوذ را نشان داده اند. با افزایش زاویه ی نوک سوزن با محور z، میزان عمق نفوذ و تغییر شکل ایجاد شده بین ذره و صفحه ی مبنا کاهش یافته است. همچنین نمودار تغییرات هر یک از پارامترهای مورد مطالعه عوامل موثر به ازای 20 میکرومتر جابه جایی و20 میلی ثانیه زمان برای فرآیند منیپولیشن دی ان ای محاسبه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!