تفکیک زون مخزن هیدروکربنی با استفاده از داده های لرزه نگاری سه بعدی، چاه و پارامترهای ژئومکانیکی در یکی از میادین نفتی جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تفکیک پتانسیل زون های مختلف یک مخزن هیدروکربنی یکی از چالش های مطرح برای محققین در این حوزه است. تاکنون رهیافت های مختلفی در زمینه زون بندی مخزن هیدروکربنی ارایه شده است. در این میان سیوالی که مطرح می شود این است که آیا با استفاده از پارامترهای ژیومکانیکی می توان زون های مختلف یک مخزن را به لحاظ پتانسیل هیدروکربنی از یکدیگر تفکیک نمود؟ برای مثال آیا می توان در یک مخزن هیدروکربنی ماسه سنگی، زون های  ماسه ای و شیلی را از یکدیگر تفکیک کرد؟ در این تحقیق برای پاسخ به این سوال برآن شدیم که با محاسبه پارامترهای ژیومکانیکی درک مناسبی از تفاوت رفتار ژیومکانیکی زون مخزنی و غیرمخزنی را به دست آوریم. به این منظور برای به دست آوردن پارامترهای ژیومکانیکی از داده های لرزه ای سه بعدی یکی از میادین نفتی جنوب ایران به همراه داده های چهار حلقه چاه موجود استفاده شد. ابتدا وارون سازی بر روی داده های لرزه ای سه بعدی پیش از برانبارش انجام شد و سه پارامتر، امپدانس های صوتی S ، P و چگالی استخراج گردید. سپس با استفاده از نتایج مرحله وارون سازی، پارامترهای ژیومکانیکی شامل مدول های الاستیک، ضرایب لامه و ضریب شکنندگی مخزن مورد محاسبه قرار گرفت. در مرحله بعد با استفاده از پارامترهای ژیومکانیکی محاسبه شده، زون مخزنی به خوبی از زون غیرمخزنی به لحاظ پتانسیل هیدروکربنی در مقاطع زمانی تفکیک شد. پارامترهای ژیومکانیکی محاسبه شده با استفاده از نمودارهای نقطه ای و مقایسه با نگاره های یکی از چاه های موجود که از فرایند محاسبات کنار گذاشته شده بود مورد صحت سنجی قرار گرفت. در نتیجه مقدار همبستگی برای امپدانس صوتی بیش از 90 درصد به دست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!