تحلیل توسعه زیست بوم کسب وکار فناوری اینترنت اشیا به منظور توانمندسازی معلولان در حوزه توان بخشی ایران (ارائه مدل شبیه سازی با رویکرد عامل بنیان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گسترش و توسعه اینترنت اشیا می تواند در توانمندسازی و بهبود کیفیت زندگی انسان و به ویژه معلولان مورداستفاده قرار گیرد. دراین راستا به کارگیری خدمات اینترنت اشیا در حوزه توان بخشی، نیازمند توسعه کسب وکارهای نوین اینترنت اشیا است؛ بنابراین تعیین راهبردهای رقابتی و همکاری، در تکمیل زنجیره خدمات برای توسعه و تکامل کسب وکارهای نوین ضروری است. مسیله کلیدی، شناخت اجزای زیست بوم کسب وکار و ارزیابی نقش و رفتار بازیگرانی است که برای دستیابی به هم تکاملی با یکدیگر در تعامل اند. براین اساس هدف پژوهش حاضر، ارایه مدل تحلیلی برای توسعه زیست بوم کسب وکار اینترنت اشیا و تحلیل تعاملات و رفتارهای بازیگران آن می باشد. دراین راستا باتوجه به پیچیدگی و عدم قطعیت زیست بوم مذکور، مدلی مبتنی بر رویکرد عامل بنیان در نظام مدیریت فناوری پیشنهاد شد و در ادامه، شبیه سازی و تحلیل مدل مذکور با هدف شبکه سازی کسب وکارها مبتنی بر لایه های معماری اینترنت اشیا و تعاملات بازیگران در محیط های اقتصادی، فناوری، اجتماعی و قانونی صورت پذیرفت. یافته ها حاکی از تغییر رفتار انجمن ها، شرکا، دولت و ذی نفعان در نقش های مختلف و تاثیرپذیری آن ها از یکدیگر بود؛ براین اساس تحلیل رفتار عامل ها به تعیین سهم و نقش بازیگران در راستای تکامل زیست بوم منجر شد. یافته های پژوهش حاضر می تواند به سیاست گذاران و مدیران اجرایی برای بهبود راهبرد توسعه کسب وکار اینترنت اشیا به منظور ارایه خدمات موردنیاز معلولان کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!