رتبه بندی واحدهای تولیدی بر مبنای تلفیق تحلیل فراگیر داده ها و تصمیم گیری چندمعیاره (مطالعه موردی: استان های تولید کننده سیب زمینی در ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارتقا کارایی گام اول درحرکت به سمت کشاورزی پایدار است. در این مطالعه باهدف ارایه یک تصویر جامع از جایگاه استان های تولیدکننده محصول سیب زمینی، رتبه بندی استان ها با استفاده از مدل های کارایی متقاطع، ابر کارایی، فاصله نسبی با واحد ایده آل و آنتی ایده آل و فاصله تا ابر صفحه ایده آل انجام شد.سپس برای ارایه تصویری جامع تر از وضعیت آنها،  نتایج به دست آمده برای سال 1397 با استفاده از تکنیک تاپسیس تلفیق شدند. در این پژوهش میزان عملکرد و سود ناخالص به عنوان شاخصی برای تولید و سودآوری در نظر گرفته شد.  نتایج مطالعه نشان داد میانگین کارایی تولیدکنندگان با در نظر گرفتن عملکرد به عنوان ستاده بالاتر از زمانی است که سود به عنوان ستاده در نظر گرفته شود. بالاتر بودن کارایی عملکرد از کارایی سود نشان دهنده توجه بیشتر به افزایش تولید نسبت به سودآوری است. نتایج رتبه بندی استان های تولیدکننده نشان داد که مدل های مختلف رتبه بندی نتایج یکسانی ارایه نمی کنند و لازم است به منظور ارزیابی دقیق تر این نتایج با یکدیگر تلفیق شوند. تلفیق این شاخص ها به روش تاپسیس نشان داد استان هایی مانند مازندران، کرمان و آذربایجان غربی که هم از نظر کارایی عملکرد و هم از نظر کارایی سود در موقعیت مطلوبی قرار داشتند میتواند الگوی های مناسبی برای سایر استانهای در زمینه تولید این محصول باشند. همچنین با توجه به رابطه منفی نهاده های بذر، کودپتاسه و سموم شیمیایی با رتبه استان های تولید کننده، مدیریت در استفاده از کودهای زیستی، همچنین کنترل بیولوژیکی و مدیریت تلفیقی آفات برای بهبود کارایی استانهای تولید کننده سیب زمینی توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!