مقایسه الگوریتم‎های سرد کردن فلزات (SA) و جامعه ذرات (PSO) در بهینه سازی پارامترهای هیدرولوژیکی حوضه مهابادچای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با استفاده از مدل‎های هیدرولوژیکی، فرایند بارش-رواناب شبیه سازی می شود. دقت نتایج حاصل از مدل‎های هیدرولوژیکی، به دقت پارامترهای هیدرولوژیکی ورودی به مدل از قبیل شماره منحنی (CN)، ضریب تلفات اولیه (Ia) و زمان تاخیر Lt  بستگی دارد. با این حال، در بعضی از حوضه‏ها مقادیر پارامترهای هیدرولوژیکی بطور دقیق و یا اصلا وجود ندارد و تنها چند هیدروگراف مشاهده‏ای وجود دارد. یافتن مقادیر بهینه پارامترهای هیدرولوژیکی در چنین حوضه‏هایی، ضروری است.

روش

برآورد دقیق پارامترهای CN، Ia و Lt در حوضه آبخیز مهابادچای (که فاقد آمار پارامترهای هیدرولوژیکی است) با استفاده از الگوریتم‏های بهینه‏ سازی (Particle Swarm Optimization) PSO و (Simulated Annealing) SA، هدف اصلی این تحقیق است. در هر تکرار، بهینه ‎ساز مقادیر پارامترهای هیدرولوژیکی حوضه را برآورد می‏کند که به عنوان ورودی های HEC-HMS استفاده می شوند. در ادامه مدل HEC-HMS، رواناب حوضه را شبیه‏ سازی (دبی محاسباتی) می‏کند. در مرحله بعد دبی محاسباتی با دبی مشاهداتی مقایسه شده و بهینه ‏ساز بر مبنای ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) به عنوان تابع هدف، پارامترهای هیدرولوژیکی را اصلاح کرده و این فرایند تا رسیدن به پاسخ بهینه، تکرار می‏شود. ارتباط بین مدل HEC-HMS و بهینه‎ساز با استفاده از برنامه‏ای که در AutoIt نوشته شد، برقرار و بهینه‏ سازی به صورت خودکار انجام می‏شود. برای این منظور، از داده های ساعتی بارش-رواناب (دبی مشاهداتی) پنج رخداد مربوط به سال 1387 در حوضه آبخیر مهابادچای استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشانگر برآورد دقیق پارامترهای هیدرولوژیکی است و الگوریتم PSO سرعت بالاتری در همگرایی به تابع هدف بهینه و پیدا کردن پارامترهای هیدرولوژیکی حوضه شامل CN، Ia و Lt داشت. همچنین، دبی‏های بهینه محاسباتی SA نسبت به PSO، تناسب بیشتری با مقادیر متناظر مشاهداتی داشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که با لینک مدل های بهینه سازی و مدل های هیدرولوژیکی می توان نسبت به براورد دقیق پارامترهای هیدرولوژیکی در حوضه های فاقد آمار اقدام نمود و نتایج با دقت خوبی بدست آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!