بررسی رابطه بین سازگاری زناشویی با سلامت اجتماعی زوجین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازگاری زناشویی از رایج ترین مفاهیم جهت تبیین و مشخص نمودن سلامت و تداوم ارتباط است و سهم بسیاری در ‏پایداری زندگی زناشویی دارد یکی از اساسی ترین نشانه های ‏سازگاری زناشویی، "سلامت" افراد است و از سوی دیگر پیش بینی کننده وضعیت سلامت اجتماعی، سلامت روانی و حتی پدیده ‏طلاق نیز می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سازگاری زناشویی با سلامت اجتماعی زوجین بود.

روش شناسی

 طرح پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی و در زمره پژوهش های توصیفی است. با توجه به فرمول الگوی معادلات ساختاری نمونه ها 15 برابر متغییرها در نظر گرفته شد،  بدین‎سان که 100 زوج، نمونه مربوط به زوجین در حال طلاق مراجعه‎کننده به مراکز مشاوره و دادگستری به صورت در دسترس در شهرستان اصفهان انتخاب شدند. از آن ها خواسته شد به پرسشنامه های استاندارد سازگاری زناشویی اسپانیر (Spanier) و سلامت اجتماعی کییز (Keyes) پاسخ دهند. در مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار ایموس 25 استفاده شد.

یافته ها

 میانگین و انحراف معیار در سازگاری زناشویی 74.3 ± 38.4 و در سلامت اجتماعی 73.57 ± 33.9 بود. مدل پیشنهادی در شاخص های کلی مطلق، تطبیقی و تعدیل یافته از برازش خوبی برخوردار بود. بر اساس شاخص های جزیی، سازگاری زناشویی تاثیر مستقیم معناداری بر سلامت اجتماعی زوجین داشت و این مدل 64 % تغییرات فردی در سلامت اجتماعی زوجین را تبیین کرد.

نتیجه گیری

 بر اساس یافته های این پژوهش برنامه های آموزشی برای زوجین جهت افزایش سازگاری زناشویی به منظور بالا بردن سطح سلامت اجتماعی آن ها توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!