طراحی و اجرای سیستم نظارت بر آسیب های ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بروز آسیب های ورزشی در پی مشارکت در فعالیت های ورزشی امری اجتناب ناپذیر است. مطابق با مدل های پیشگیری از آسیب در ابتدا باید به جمع آوری اطلاعات مربوط به آسیب ها پرداخت.  استفاده از سیستم های نظارت بر آسیب های ورزشی یکی از ابزار مناسب در این زمینه می باشد.  هدف از مطالعه حاضر طراحی و اجرای یک سیستم نظارت بر آسیب های ورزشی بود.

روش بررسی

پس از طراحی نرم افزار ثبت آسیب های ورزشی ، جمع آوری اطلاعات مطابق با مدل نظارت بر آسیب های ورزشی سازماندهی و بصورت آزمایشی اجرا شد. مهندسین نرم افزاری فرم ثبت آسیب ورزشی را در قالب نرم افزارتحت وب و اپلیکیشن قابل نصب روی سیستم عامل اندروید در تلفن همراه هوشمند کد نویسی و طراحی کردند و در سرور فدراسیون پزشکی ورزشی راه اندازی کردند. پزشکیاران مورد تایید فدراسیون  جهت کار با نرم افزار و آشنایی با تعاریف آسیب آموزش دیدند. در اجرای آزمایشی در استان البرز، پزشکیاران در مدت 6 ماه آسیب های ورزشکاران رشته های فوتبال، والیبال، هندبال، تکواندو و کشتی را از طریق حساب کاربری شخصی خود در سیستم ثبت و گزارش کردند.

یافته ها

در اجرای آزمایشی سیستم در استان البرز تعداد 81 آسیب ورزشی در رشته های مذکور در مدت 6 ماه گزارش شد. نرخ بروز آسیب 39/1 آسیب در 1000 ورزشکار بیمه شده محاسبه شد. کوفتگی و ضربدیدگی(37 %)، بیشترین شیوع آسیب را داشت. انگشتان دست(5/18%) و زانو(2/17%)، شایع ترین مواضع بدنی آسیب بودند.

نتیجه گیری

ثبت آسیب های ورزشی به صورت جامع با رویکرد تحت وب از طریق نرم افزار و بدون دخالت فرم نوشتاری انجام شد. از دست آوردهای مهم این مطالعه طراحی نرم افزار ثبت آسیب های ورزشی مبتنی بر تلفن همراه و بصورت تحت وب بود. ارایه تعریف مشخص برای آسیب و استفاده از ابزار در دسترس با کاربری راحت احتمالا در ثبت آسیب های ورزشی بویژه با شدت کم اثرگذار بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!