مقایسه قدرت عضلات مرکزی بدن، استقامت عضلات فلکسور تنه و اکستنسور ستون فقرات، زاویه لوردوز کمری و کایفوز سینه ای در تکواندوکاران با و بدون کمردرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کمردرد از جمله بیماری های شایع است که ورزشکاران حرفه ای نیز می توانند به آن مبتلا شوند و ممکن است در اثر کاهش قدرت عضلات مرکزی بدن و استقامت عضلات فلکسور تنه و اکستنسور ستون فقرات و یا اختلال در راستای ستون فقرات به وجود آید. هدف از تحقیق حاضر مقایسه قدرت عضلات مرکزی بدن، استقامت عضلات فلکسور تنه و اکستنسور ستون فقرات، زاویه ی لوردوز کمری و کایفوز سینه ای در تکواندوکاران با و بدون سابقه ی کمردرد بود.

روش بررسی

30 تکواندوکار پسر (15 نفر دارای کمردرد و 15 نفر بدون کمردرد) رده سنی نوجوانان - جوانان در این مطالعه شرکت کردند. به منظور اندازه گیری استقامت عضلات قدامی شکم از آزمون فلکشن تنه در زاویه 60 درجه، استقامت عضلات خلفی ستون فقرات از آزمون اصلاح شده بیرینگ سورنسن، سنجش قدرت عضلات مرکزی بدن از بایو فیدبک فشاری و اندازه گیری ناهنجاری های کایفوز و لوردوز ستون فقرات از خط کش منعطف، استفاده شد.

یافته ها

 بین افراد مبتلا به کمردرد و دارای لوردوز و کایفوز با افراد بدون کمردرد و بدون ابتلا به لوردوز و کایفوز تفاوت وجود دارد. همچنین بین افراد با و بدون کمردرد در میزان قدرت عضلات مرکزی تنه و استقامت عضلات فلکسور و اکستنسور عضلات تنه تفاوت وجود دارد.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد قدرت عضلات مرکزی و همچنین استقامت عضلات فلکسور و اکستنسور ستون فقرات می تواند در بروز کمردرد ورزشکاران تکواندو نقش داشته باشد. توجه به ناهنجاری های ستون فقرات از جمله کایفوز و لوردوز و رفع آن ها جهت کاهش کمردرد احتمالا مفید می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!