مقایسه مدل های شبکه عصبی مصنوعی و کریجینگ در پیش بینی پارامترهای کیفی آب زیرزمینی (SAR، TDS و EC) دشت دزفول اندیمشک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

به دلیل پیچیدگی های موجود در سیستم های آب زیرزمینی و همچنین محدودیت های موجود، مدل سازی آب های زیرزمینی به آسانی میسر نمی باشد، اما مدل شبکه عصبی مصنوعی، دارای توانایی بالایی در مدل سازی سیستم های پیچیده و غیرخطی هستند و از طرفی روش های زمین آماری هم در مدل سازی آب زیرزمینی دارای دقت مناسبی می باشند.

مواد و روش ها

هدف از پژوهش حاضر، شبیه سازی پارامترهای کیفی آب زیرزمینی (SAR، TDS و EC) دشت دزفول اندیمشک با استفاده از مدل های ANN-PSO و زمین آمار می باشد. بدین منظور از اطلاعات 61 حلقه چاه مشاهده ای موجود در دشت دزفول- اندیمشک استفاده شد. ورودی های مدل شبکه عصبی شامل پارامترهای کیفی SO42-، pH، HCO32-، Na+، Mg2+، Ca2+، TDS، SAR و EC در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصل از شبیه سازی با مدل شبکه عصبی مصنوعی، بالاترین دقت مدل ANN-PSO در شبیه سازی به ترتیب مربوط به پارامترهای EC، SAR و TDS و بر اساس نتایج حاصل از درون یابی با روش زمین آمار، بالاترین دقت مدل کریجینگ در شبیه سازی به ترتیب مربوط به پارامترهای EC، TDS و SAR بود. نتایج کلی حاصل از شبیه سازی پارامترهای کیفی آب زیرزمینی نشان داد که مدل ANN-PSO دقت بیشتری در شبیه سازی پارامترهای کیفی آب زیرزمینی دشت درفول اندیمشک نسبت به مدل کریجینگ دارد؛ به طوری که مقدار R2 برای شبیه سازی پارامترهای SAR، TDS و EC با استفاده از مدل ANN-PSO در مرحله آزمون به ترتیب 92/0، 918/0 و 955/0 و با استفاده از مدل کریجینگ 902/0، 915/0 و 931/0 برآورد شد.

نتیجه گیری:

 نتایج این پژوهش نشان داد، تلفیق مدل های شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم های بهینه سازی، به عنوان ابزاری مفید برای شبیه سازی پارامترهای کیفی آب زیرزمینی کاربرد دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
365 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p2556015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!