بررسی عملکرد جاذب های طبیعی خاک اره و سبوس برنج اصلاح شده درتصفیه محلول های آبی آلوده به کروم شش ظرفیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه برای ارزیابی جذب یون های کروم شش ظرفیتی از محلولهای آبی توسط جاذب های طبیعی ارزان قیمت سبوس برنج و خاک اره اصلاح شده به صورت اسیدی، بازی و بیوچارشده طراحی شده است. در این مطالعه، اثرات pH، وزن جاذب، غلظت اولیه و زمان تماس در جذب کروم مورد بررسی قرار گرفته است.

روش

برای تعیین میزان کروم، روش رنگ سنجی بااستفاده از معرف دی فنیل کربازید و دستگاه اسپکتروفتومتر  UV-VIS در طول موج 540 نانومتر  به کار گرفته شد. همچنین تجزیه و تحلیل خصوصیات جاذب های اصلاح شده به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی مادون قرمز انجام گرفت.

یافته ها

نتایج  حاکی از آن بود که بیشترین راندمان جذب کروم در  pH برابر با 2، زمان تماس 100 دقیقه، غلظت کروم50 میلی گرم در لیتر و جاذب 2 گرم در لیتر به ترتیب در خاک اره اسیدی  96.73٪، خاک اره بیوچاری 95.60٪، سبوس برنج اسیدی94.50٪،  سبوس برنج بیوچاری 94.27٪، خاک اره بازی  92.36٪ و در سبوس برنج بازی 88.60٪ بودند. سینتیک جذب نیز با معادلات شبه مرتبه دوم مطابقت داشت. همچنین،  معادله ایزوترم فروندلیچ به طور مناسب داده های جذب تعادل را توضیح داد.

نتیجه گیری

مقایسه تصاویر SEM جاذب ها در قبل و بعد از جذب کروم، حاکی از آن بود که ناپیوستگی، تخلل و بی نظمی و تخریب سطوح جاذب ها بواسطه جذب کروم شش ظرفیتی پدیدار شدند. نتایج همچنین نشان دادند که خاک اره و سبوس برنج اصلاح شده اسیدی، بازی و بیوچارشده ظرفیت چشمگیری در پاکسازی نمونه های محلول حاوی کروم شش ظرفیتی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!