مقایسه اقتصادی بین برق خورشیدی و شبکه سراسری برای تامین انرژی مورد نیاز مزارع آبیاری قطره ای- مطالعه موردی: شهرستان پاکدشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر در منطقه پاکدشت باغات پسته گسترش یافته اند. تامین انرژی مورد نیاز سیستم های آبیاری این باغات مساله مهمی است. با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه، قیمت حامل های انرژی افزایش چشمگیری داشته است. در این شرایط استفاده از انرژی خورشیدی بهترین راه حل برای تامین برق بخش کشاورزی بخصوص مناطق دوردست می باشد.  

روش

در این تحقیق برای چهار باغ پسته در منطقه پاکدشت با مساحت های مختلف و شیب های مختلف برای دو حالت آبیاری 24ساعته و 12ساعته، سیستم آبیاری قطره ای طراحی شد و هزینه های سرمایه گذاری سالانه سیستم خورشیدی و برق سراسری با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها

نتایج مقایسه بین هزینه تجهیزات خورشیدی آبیاری 12 و 24 ساعته نشان داد در شیب چهار درصد که کمترین میزان اختلاف هزینه وجود داشت، هزینه تجهیزات خورشیدی آبیاری 24 ساعته برای باغ 12، 24، 48 و 96 هکتاری به ترتیب 6/0، 0، 54/68 و 36/97 میلیون ریال بیشتر از تجهیزات خورشیدی در آبیاری 12 ساعته است و هزینه تجهیزات مکانیکی و خرید لوله برای باغات 12، 24، 48 و 96 با شیب چهار درصد در آبیاری 12 ساعته به ترتیب 68/9، 46/70، 93/240 و 25/451 میلیون ریال بیشتر از از آبیاری 24 ساعته است، در مجموع هزینه کل سیستم خورشیدی 24 ساعته کمتر از هزینه این سیستم در آبیاری 12 ساعته ارزیابی شد. سیستم خورشیدی 24 ساعته انتخاب شده، با سیستم پمپاژ متصل به شبکه برق سراسری مقایسه شد و نتایج نشان داد که اقتصادی بودن سیستم خورشیدی بستگی دارد به توان مورد نیاز ایستگاه پمپاژ و فاصله زمین کشاورزی از شبکه سراسری.

نتیجه گیری

با افزایش مساحت باغات، هزینه سیستم خورشیدی بیشتر از سیستم متصل به برق گردید و با افزایش فاصله از شبکه سراسری مقدار هزینه سیستم برقی افزایش یافت. بطور کلی احداث سیستم پمپاژ خورشیدی با توان مورد نیاز بالا، در فاصله کم از شبکه سراسری از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!