بررسی و نقد دیدگاه های خالدی در باب تاویل صفات خبری در اصول کافی
دکتر خالدی در کتاب الکلینی و تاویلاته الباطنیه به نقد روایات الکافی پرداخته است، ازجمله مباحثی که در باب توحید اصول کافی مذکور است و خالدی روایات آن را نقد کرده است، روایاتی است که صفات خبری خداوند را تاویل می کنند. خالدی در مسیله صفات خبری گاهی به ظاهرگرایی متمایل است و گاهی به توقف؛ ازاین رو مبانی او در نقد روایات این باب مغشوش است. همچنین چون مبنای مشخصی در بررسی های سندی و دلالی ندارد به راحتی روایات را کنار می گذارد و برای تحمیل دیدگاه های خود بر آیات، بدون ارایه شواهد، دیدگاه شیعیان را خطا می شمارد. او خود در موارد مختلف از تاویلی که صریحا آن را خطا می داند، استفاده می کند. با این وجود معتقد است تاویلات مذکور در روایات شیعه مجعول بوده و دارای خطا می باشند. در این نوشتار ابتدا گزارشی مبسوط از رویکرد خالدی و آرای او در نقد الکافی مخصوصا نقد روایات مربوط به صفات خبری عرضه شده است، سپس بر اساس روش شناسی کلامی این دیدگاه ها بررسی و نقد شده اند و ناسازگاری دیدگاه او نشان داده شده است. همچنین با بررسی لوازم رویکرد خالدی در بحث صفات خبری مشخص کردیم که دیدگاه وی در این بحث، او را به تجسیم می کشاند. درنهایت استدلال کردیم که نه تنها تاویل گرایی مذکور در مکتب اهل بیت، خطا نیست؛ بلکه تنها راه برای تبیین صفات خبری است.
خالدی ، تاویل گرایی ، صفات خبری ، الکافی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.