اثرات عصاره های پودری سرخارگل (Echinacea purpurea) و سیر (Allium sativum) بر شاخص های رشد، بازماندگی و آنزیم های کبدی فیل ماهی (Huso huso) پرورشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق برای ارزیابی اثرات دو نوع عصاره پودری سرخارگل (Echinacea purpurea) و سیر (Allium sativum) بر شاخص های رشد و میزان بازماندگی بچه فیل ماهی (Huso huso)، طی دوره پرورش دو ماهه انجام شد. به این منظور، 210 عدد فیل ماهی با میانگین وزنی 26/0 ± 74/27 گرم به طور تصادفی در 21 مخزن فایبرگلاس نیم تنی در 7 تیمار مختلف با سه تکرار شامل یک گروه شاهد و 3 گروه آزمایشی از مقادیر مختلف عصاره پودری سرخارگل (250، 500 و 1000 میلی گرم) و 3 گروه آزمایشی از مقادیر مختف عصاره پودری سیر (250، 500 و 1000 میلی گرم) در یک کیلوگرم غذا توزیع شدند. در پایان دوره پرورش در میانگین وزن نهایی، میانگین درازای نهایی، زی توده نهایی، تولید نهایی، افزایش وزن ماهی، میانگین رشد روزانه، درصد افزایش وزن بدن و نرخ رشد ویژه فیل ماهیان بین تیمارها و شاهد اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (05/0>p) و این شاخص ها در تیمار ها نسبت به شاهد روند افزایشی داشت و در تیمار 6 (1000 میلی گرم عصاره پودری سرخارگل در کیلوگرم غذا) به شکل معنی داری بیش از دیگر تیمار ها بود و ضریب تبدیل غذایی نیز در این تیمار به شکل معنی داری نسبت به دیگر تیمار ها کاهش داشت (05/0>p). در میزان آنزیم های ALP و LDH نیز اختلاف معنی داری بین تیمارها و گروه شاهد مشاهده شد (05/0>p). بیشترین میزان آنزیم ALP در گروه شاهد و تیمار 6 و کمترین میزان آن در تیمار 4 (250 میلی گرم عصاره پودری سرخارگل در یک کیلوگرم غذا) وجود داشت (05/0>p). بیشترین میزان آنزیم LDH نیز در گروه شاهد و تیمار 6 مشاهده شد، اما میزان آنزیم های ALT و AST بین تیمارها و گروه شاهد اختلاف معنی دار نداشت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن 1000 میلی گرم عصاره پودری سرخارگل در کیلوگرم غذا بهترین عملکرد را در بهبود شاخص های رشد و آنزیم های کبدی فیل ماهی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!