تاثیر ریزجلبک های Nannochloropsis oculata و Isochrysis galbana اضافه شده به بایوفلاک بر ترکیب بدنی و ارزیابی حسی فیله در ماهی تیلاپیای نیل (Oreochromis niloticus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فناوری بایوفلاک فناوری برای حفظ کیفیت آب از طریق جذب نیتروژن آب و تبدیل آن به پروتیین میکروبی است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر افزودن ریزجلبک های Nannochloropsis oculata و Isochrysis galbana بر ترکیب بیوشیمیایی بایوفلاک تولیدی و ترکیب بدنی فیله ماهی تیلاپیای نیل (Oreochromis niloticus) بود. این مطالعه با 5 تیمار شامل گروه شاهد، تیمار حاوی بایوفلاک، تیمار حاوی بایوفلاک و جلبک N. oculata، تیمار حاوی بایوفلاک و جلبک I. galbana و تیمار حاوی بایوفلاک و ترکیب هر دو جلبک بر ماهیان تیلاپیای انگشت قد با تراکم 15 قطعه در هر مخزن (با حجم آب گیری 150 لیتر) و بدون تعویض آب برای تیمارها در مدت زمان 60 روز انجام شد. بر اساس نتایج، بالاترین مقادیر مربوط به چربی فیله ماهیان، در تیمارهای حاوی بایوفلاک به دست آمد (05/0>p). تفاوت معنی داری در مقادیر وزن خشک و پروتیین لاشه در بین تیمارهای حاوی بایوفلاک مشاهده نشد (05/0<p)، ولی نسبت به گروه شاهد به طور معنی دار بیشتر بودند (05/0>p). میزان خاکستر در بین تیمارهای آزمایشی تفاوت معنی دار نشان نداد (05/0<p). همچنین، بالاترین مقدار کربوهیدرات در تیمار شاهد مشاهده شد (05/0>p). بر اساس ارزیابی حسی فیله ماهیان تیلاپیا پرورش یافته در سازگان بایوفلاک و گروه شاهد، رنگ فیله، مزه، بافت، قابلیت جویدن و پذیرش کلی در بین تیمارهای مختلف تفاوت معنی دار نشان نداد (05/0<p). استفاده از 75 % جیره مورد نیاز برای تغذیه ماهیان تیلاپیا، در سازگان بایوفلاک سبب افزایش میزان پروتیین بدن نسبت به گروه شاهد شد. همچنین مقدار چربی نیز در اثر استفاده از این سازگان افزایش یافت. استفاده از جلبک های تک سلولی سبب افزایش میزان حجم بایوفلاک شده و بر ترکیب فیله ماهی تیلاپیای نیل موثر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!