اثر مقادیر کود نیتروژن و محلول پاشی مپیکوات کلراید بر شاخص های مقاومت به خوابیدگی بوته، عملکرد و اجزای عملکرد برنج رقم هاشمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برنج از غلات با ارزش و راهبردی است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی بیش از 50 درصد از مردم دنیا دارد. روش های جدید تولید برنج نیازمند عملیات مدیریتی پایدار هستند. نقش نیتروژن به عنوان یک عنصر کلیدی تعیین کننده برای رسیدن به عملکرد مطلوب، ضروری است و مپیکوات کلراید نیز به عنوان یک تنظیم کننده مصنوعی رشد، یکی از ابزارهای مدیریتی مهم در کاهش خسارت تنش ها و برای غلبه بسیاری از مشکلات زراعی از جمله خوابیدگی بوته است که باعث کاهش فاصله میانگره ها در ساقه اصلی و پنجه ها می شود. هدف از اجرای این آزمایش، بررسی اثر کود نیتروژن و مپیکوات کلراید بر عملکرد، اجزای عملکرد و شاخص های مقاومت به خوابیدگی بوته در برنج بود.

مواد و روش ها

به منظور بررسی اثر مقادیر کود نیتروژن و محلول پاشی ماده کندکننده رشد مپیکوات کلراید بر شاخص های مقاومت به خوابیدگی بوته، عملکرد و اجزای عملکرد دانه برنج رقم هاشمی، آزمایشی به صورت فاکتوریل برپایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در بهار سال 1399 در مزرعه آزمایشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در روستای کشل ورزل شهرستان رشت، استان گیلان اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل مپیکوات کلراید در چهار سطح (بدون محلول پاشی، محلول پاشی در مرحله حداکثر پنجه زنی، محلول پاشی در مرحله آغاز طویل شدن ساقه، محلول پاشی در مراحل حداکثر پنجه زنی+ آغاز طویل شدن ساقه) و نیتروژن (از منبع کود اوره) در سه سطح (13 کیلوگرم در هکتار، 5/32 کیلوگرم در هکتار، 52 کیلوگرم در هکتار) بود. صفات مورد مطالعه نیز شامل ویژگی های مورفولوژیک (گشتاور خمشی میانگره ها) مرتبط با خوابیدگی میانگره های سوم و چهارم، مقاومت به شکستگی در نقطه میانی میانگره های سوم و چهارم، شاخص خوابیدگی بوته، عملکرد دانه، تعداد خوشه در بوته، تعداد کل دانه در خوشه، تعداد دانه پر و پوک در خوشه و وزن هزار دانه بود.

یافته های تحقیق

نتایج نشان داد که بیشترین عملکرد دانه (3999 کیلوگرم در هکتار) در تیمار محلول پاشی مپیکوات کلراید در مرحله حداکثر پنجه زنی و مصرف 52 کیلوگرم نیتروژن در هکتار و کم ترین عملکرد دانه (2169 کیلوگرم در هکتار) در تیمار بدون محلول پاشی و مصرف 13 کیلوگرم نیتروژن در هکتار به دست آمد. بیش ترین تعداد خوشه در بوته، تعداد دانه و دانه پر در خوشه در تیمار محلول پاشی مپیکوات کلراید در مرحله حداکثر پنجه زنی و مصرف 52 کیلوگرم نیتروژن در هکتار ثبت شد. کم ترین تعداد خوشه در بوته و تعداد دانه پر در خوشه در تیمار محلول پاشی مپیکوات کلراید در تیمار طویل شدن ساقه و مصرف 13 کیلوگرم نیتروژن در هکتار به دست آمد. بیش ترین گشتاور خمشی میانگره سوم و چهارم (به ترتیب 1563 و 9/1663 گرم در سانتی متر) مربوط به تیمار محلول پاشی مپیکوات کلراید در مرحله حداکثر پنجه زنی و در تیمارهای کودی نیز بیش ترین گشتاور خمشی میانگره سوم و چهارم (به ترتیب1521 و 6/1581 گرم در سانتی متر) در تیمار 5/32 کیلوگرم نیتروژن در هکتار حاصل شد. بیش ترین ضخامت میانگره سوم (13/2 میلی متر)، در تیمار محلو ل پاشی در مرحله حداکثر پنجه زنی و مصرف 52 کیلوگرم نیتروژن در هکتار ثبت شد.

نتیجه گیری

محلول پاشی تنظیم کننده های رشد گیاهی و مصرف بهینه کود شیمیایی نیتروژن در برنج، ضمن جلوگیری از کاهش عملکرد، می تواند به بهبود مقاومت به خوابیدگی بوته کمک کند. با توجه به نتایج این پژوهش و مقایسه تیمارهای آزمایشی، به نظر می رسد که مصرف 52 کیلوگرم در هکتار نیتروژن همراه با محلول پاشی مپیکوات کلراید در مرحله حداکثر پنجه زنی، مناسب ترین تیمار برای برنج رقم هاشمی به منظور تولید حداکثر عملکرد دانه و بهبود مقاومت به خوابیدگی بوته در شرایط آب و هوایی رشت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!