توزیع میکرو/نانوذرات ZrO2 بر روی فولاد ST37 به کمک فرآیند اصطکاک اغتشاشی و بررسی تاثیر آن بر ارتقاء خواص فولاد در برابر خوردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله با انجام فرآیند اصطکاک اغتشاشی در حالت های مختلف بر روی فولاد St37 به بررسی تغییر خواص آن در برابر خوردگی پرداخته است. فرآیند اصطکاک اغتشاشی در 4 حالت روی فولاد St37 انجام شد. حالت اول فرآیند با سرعت دورانی 900rpm و بدون میکرو/نانو ذره، حالت دوم در سرعت دورانی 560rpm و با میکرو ذره ZrO2</sub>، حالت سوم با سرعت دورانی 560rpm و با نانو ذره ZrO2</sub> و حالت چهارم با سرعت دورانی 900 rpm و با نانو ذره ZrO2</sub> صورت پذیرفت. سرعت خطی در کلیه نمونه ها 100mm/min بود. مقاومت در برابر خوردگی هر 4 حالت با مقاومت در برابر خوردگی فولاد ST37 که هیچ فرآیندی بر روی آن انجام نشده بود (نمونه خام)؛ مقایسه گردید. نتایج نشان دادند که نمونه تولید شده با فرآیند اصطکاک اغتشاشی همراه با نانو ذره ZrO2</sub> و سرعت دورانی 900 rpm بیش ترین افزایش مقاومت در برابر خوردگی را دارد. نمونه های حاوی نانو ذره در هر دو سرعت دورانی 560rpm و 900rpm نسبت به نمونه ی خام، مقاومت در برابر خوردگی بیش تری داشتند. در نمونه ای که روی آن فرآیند به تنهایی و بدون حضور میکرو/نانو ذرات انجام شده بود و همچنین نمونه ای که از میکرو ذرات استفاده نموده بود؛ مقاومت در برابر خوردگی نسبت به فلز پایه کاهش یافت. افزایش سرعت دورانی فرآیند منجر به افزایش مقاومت در برابر خوردگی نمونه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!