بازخوانی و طراحی منظر پارک های شهری در راستای تجدید هویت آن و تاثیر آن بر منظر خیابان نمونه موردی: پارک و خیابان کوهسنگی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هر شهر، از عناصر مختلفی تشکیل شده است که انسجام، یکدستی و ایجاد هماهنگی بین آن ها به افزایش زیبایی، کمک شایانی می کند؛ بافت ها، کوچه ها، محلات، خیابان ها، شاخص های طبیعی و... از جمله ی این عناصر هستند؛ علاوه بر این، هر شهر، تاریخ و فرهنگ مخصوص به خود دارد و هماهنگی زیبایی شهر با تاریخ و فرهنگ آن، احساس تعلق شهروندان را به آن شهر، بیش تر می کند؛ زیرا بخشی از هویت منظر شهری با کالبد گذشته شهر پیوند خورده است. یکی از این عناصر تاثیر گذار بر زیبایی شهر ها، پارک و فضا های باز و سبز است. این پژوهش، با بررسی مفهوم شهر و سپس با هدف باز خوانی و طراحی منظر پارک کوهسنگی در شهر مشهد در راستای تجدید هویت و تاثیر آن بر منظر خیابان انجام شده است. مشهد، دومین شهر کلان و پر جمعیت ایران محسوب می شود که دارای ویژگی های منحصر به فرد تاریخی، فرهنگی و قومی، زیارتی و گردشگری و دارای کارکرد مهم وحدت بخشی و هویت بخشی ملی و مذهبی و توانمندی های با لقوه متنوع اقتصادی است. پارک کوهسنگی از مشهور ترین، زیبا ترین و قدیمی ترین مکان های گردشگری مشهد محسوب می شود و محور کوهسنگی، اصلی ترین دسترسی به این مجموعه تفریحی است و این موضوع، دلیلی موجه بر اهمیت این پژوهش می باشد. یکی از پرسش های مهم، بررسی عوامل موثر بر فضا و مکان و ارزیابی ملاک های تشخیص احساس تعلق است. ضمن توجه و دقت در این مفاهیم و بررسی آن ها، روش انجام تحقیق، توصیفی - تحلیلی، همراه با استناد به سخنان بزرگانی مانند «چارلز بوت» و «پروشنسکی» می باشد. از دیگر این افراد، «استفان کپلان» است که در نظریه تکاملی خود بر اطلاعات مردم و میزان آشنایی با منظر، جهت یابی و کشف اطلاعات مطالعات جدید در ترجیح زیبایی تاکید دارد. جامعه آماری تحقیق، شامل استفاده کنندگان از پارک کوهسنگی و ساکنین و عابران خیابان کوهسنگی است. با توجه به نامحدود بودن تعداد افراد جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه آماری برآورد گردید. مهم ترین ابزار تحقیق، پرسشنامه و مصاحبه های هدایت شده از نمونه های تصادفی می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی معیار های هویت بخش شهری غیر از آموزش، خدمات اجتماعی، حمل و نقل، امنیت و مقابله با جرم، در منطقه مورد مطالعه در وضعیت مطلوبی قرار دارند و به عنوان عوامل موثر بر هویت شهری به شمار می روند؛ همچنین مشخص شد که این شاخص، دارای بالا ترین اولویت در بین شاخص های انتخابی بوده و شاخص اقتصادی نیز از کم ترین اهمیت برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!