بهینه سازی ردیابی حداکثر توان در سیستم تولید توان خورشیدی مبتنی بر کنترل کننده فازی نوع دو در شرایط سایه جزئی با استفاده از الگوریتم جستجوی سنجاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه توجه جهانی به سمت تولید انرژی از طریق منابع تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی جلب شده است. شرایط سایه جزیی مسایل چالش برانگیزی را برای ردیابی نقطه حداکثر توان ایجاد کرده است که شامل گرفتار شدن در نقاط حداکثر توان محلی، زمان ردیابی کند و نوسانات در توان تولید شده در طول زمان ردیابی است. بنابراین محققان به منظور غلبه بر مشکلات مربوط به شرایط سایه و مقابله با پیک های محلی، تکنیک های ترکیبی متنوعی مبتنی بر کنترل کننده های فازی و الگوریتم های فراابتکاری ارایه کرده اند. در میان الگوریتم های فراابتکاری، بهینه سازی ازدحام ذرات و الگوریتم گرگ خاکستری به دلیل اجرای آسان، سادگی و بار محاسباتی کم، از رایج ترین روش های بهینه سازی هستند. ولی اشکال این الگوریتم ها سرعت همگرایی کم و مشکل در تنظیم پارامترهای خودشان است و ممکن است تحت تغییرات سریع تابش خورشیدی و شرایط سایه در پیک های محلی گرفتار شوند. برای مقابله با این مشکلات در این پژوهش یک ساختار ترکیبی جدید مبتنی بر کنترل کننده فازی نوع دو و الگوریتم جستجوی سنجاب به کار گرفته شده است. کنترل کننده فازی نوع دو بجای کنترل کننده فازی معمولی استفاده شده است و بوسیله ی الگوریتم جستجوی سنجاب که بجای الگوریتم گرگ خاکستری به کار گرفته شده است، بهینه سازی و تنظیم می گردد. در این ساختار با اعمال چهار الگوی تابش، تاثیرگذاری کنترل کننده پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی در نرم افزار متلب نشان می دهد که بازده روش پیشنهادی بطور میانگین حدود 99% است و استفاده از روش پیشنهادی نسبت به عدم استفاده از آن موجب کاهش زمان نشست در حدود 36%، افزایش سرعت ردیابی حداکثر توان و کاهش نوسانات توان می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!