عوامل موثر بر قیمت گذاری پروژه های BOT احداث پل های عابر پیاده برون شهری در راستای توسعه شهری، با روش FDM-BWM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش: 

پروژه های BOT احداث پل های عابر پیاده برون شهری، به عنوان یکی از روش های مناسب برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل در شهرها، اهمیت بسیاری دارند. با توجه به تاثیر قیمت گذاری در عملکرد اقتصادی و مالی این پروژه ها، شناخت و تحلیل عوامل موثر بر قیمت گذاری این پروژه ها امری حیاتی است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری پروژه های BOT احداث پل های عابر پیاده برون شهری است.

روش پژوهش:

 رویکرد پژوهش، کمی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل مدیران و متخصصین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و اساتید دانشگاهی متخصص در این حوزه می باشند. از روش دلفی فازی به منظور شناسایی عوامل استفاده شده و از روش BWM به منظور اولویت بندی آنها استفاده گردیده است.

یافته ها

با بررسی ادبیات 40 عامل از مطالعات پیشین استخراج گردید و بر اساس نتایج تحلیل دلفی فازی، پس از سه دور نظرخواهی از خبرگان، 31 عامل موثر بر قیمت گذاری پروژه های عمرانی احداث پل عابر برون شهری شناسایی و در پنج گروه دسته بندی گردید، سپس با روش BWM به صورت کلی و گروهی رتبه بندی گردیده اند.

نتیجه گیری

رتبه بندی کلی نشان داد که مهم ‎ترین عوامل عبارتند از: هزینه های ساخت پل عابر پیاده، هزینه نگهداری و بهره برداری، و هزینه های تجهیزات و پرسنل. رتبه بندی گروه ها نیز نشان داد که عوامل اصلی به ترتیب عوامل مربوط به هزینه ها، تنظیم قرارداد، پروژه،  دولت، و بخش خصوصی رتبه بندی گردیده است. این نتایج می توانند به تصمیم گیران در این حوزه کمک کنند تا در روند قیمت گذاری پروژه های مشابه، بهترین تصمیمات را بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!