بررسی تحول گفتمانی نظم، انتظام و مسائل اجتماعی زنان و خانواده در مطبوعات دوره مشروطه و پهلوی (نمونه موردی: نشریه زبان زنان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
انقلاب مشروطیت پایه های نظام استبدادی و برخی سنت های مرسوم جامعه را لرزاند؛سنت هایی که در پی سده های گوناگون بدون تغییر حفظ شده بود و از سوی کارگزاران سیاسی و دینی مراقبت می شد.به گمان نگارنده،دوره مشروطه، 1285-1357،بیش از آنکه نهادهای سیاسی را دستخوش تغییر کند،عرصه های فرهنگی و اجتماعی را درنوردید. یکی از این دگرگونی ها در حوزه های یادشده،خارج شدن زنان از محیط خانه و مطالبه حقوق برابر بر مبنای اندیشه های جدید بود. شکل گیری مطبوعات آزاد زنان و کنشگری آنها، زمینه مساعد رشد و ترقی بانوان را به وجود آورد.نشریه زبان زنان یکی از جراید معتبر،دیرپا و متعصب حوزه زنان بود که در طول سه دوره انتشار از قاجاریه تا پهلوی دوم،در مسیر بیداری زنان نقش برجسته ای داشت. هدف مقاله تحلیل داده های روزنامه در نسبت با وضعیت اجتماعی و سیاسی زنان نظیر ضرورت حوزه آموزش،تحول مشارکت اجتماعی،سیاسی و اقتصادی و فعالیت های حقوقی در عصر یادشده است.
روش
این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای،خواسته های اجتماعی و فرهنگی زنان را از میان مقالات و گفتارهای نشریه زبان زنان دسته بندی و تحلیل نماید.یافته ها و
نتایج
فعالان حقوق زنان به دنبال حق آموزش برابر در مقایسه با مردان، حضور در عرصه سیاسی و اقتصادی،بهبود شرایط بهداشتی و ارایه الگوی عام از نقش و اهمیت مادر در خانواده بودند.آنها سعی می کردند با بیان دستاوردهای زنان دیگر جوامع،زن ایرانی را به جایگاه خود واقف و آنان را برای مطالبه حقوق خویش هشیار کنند
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!