بررسی و کمی سازی پراکنش آلودگی هوای حاصل از دودکش های صنعتی توسط نرم افزار AERMOD درجنوب غربی شهرستان بندرعباس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از اساسی ترین مشکلات آلودگی هوا این است که معمولا مناطق وسیعی از کاربری های مختلف همچون شهرها و محصولات کشاورزی را در صدها کیلومتر از منشاء تولید آلاینده ها تحت تاثیر خود قرار داده و یا موجب اثرات تجمعی با دیگر صنایع شده است. هدف از این پژوهش کمی سازی غلظت آلاینده ها در مناطق مسکونی اطراف کاربری های صنعتی است.

مواد و روش ها

در این مطالعه به منظور مدل سازی آلاینده های هوا از نرم افزار AERMOD استفاده گردید. این نرم افزار با استفاده از داده های هواشناسی، مدل رقومی ارتفاع و اطلاعات مربوط به منابع آلاینده میزان آلودگی هوای مربوط به آلاینده هایPM10 ، SOX، NOx و CO را در یک مکان مشخص ارزیابی و کمی سازی می کند.

یافته ها

نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از این است که در این 28 نقطه جمعیتی پیرامون کاربری صنعتی مورد نظر از نظر غلظت آلاینده ها در هر دو حالت با و بدون غلظت زمینه، غلظت هیچ آلاینده ای بالاتر از حد استاندارد نبوده است؛ و مهم ترین آلاینده در این پژوهش NOX سالینه تشخیص داده شد که کمترین اختلاف را با حد مجاز آلودگی دارد. همچنین به دلیل نزدیکی بیشتر آلاینده ها به حد مجاز محیط زیست در این منطقه بارگذاری بیشتر کاربری های صنعتی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی از لحاظ سلامتی، اقتصادی و اجتماعی شود.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان می دهد که به منظور ارزیابی و کمی سازی غلظت آلاینده های مناطق پیرامون نقاط آلاینده صنعتی علاوه بر مدل سازی منابع نقطه ای بهتر است آلودگی های موجود در زمینه نیز برای دقت بیشتر در راستای توسعه پایدار و درخور اینگونه مناطق بکار گرفته شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 337
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!