بررسی رابطه صدای اورژانس با مزاحمت ناشی از آن در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آلودگی صوتی یکی از عوامل خطرناک در محیط زیست انسان است. اورژانس بیمارستان ها یکی از مهم ترین و پرترددترین بخش های بیمارستان ها می باشد. وجود آلودگی صوتی در این قسمت به دلیل بیماران اورژانسی و اقدامات درمانی خاص، سلامت پرسنل و رضایت مراجعین را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به کاهش بهره وری در حوادث کار شود.
 

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) به منظور تعیین میزان صدای محیط کار و مزاحمت ناشی از آن در اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1401 انجام شد. صدای TES-1351B. سطح سنج برای اندازه گیری سطح فشار صوت استفاده شد. و ایستگاه های اندازه گیری بر اساس استاندارد ISO 9612 تعیین شدند. برای تعیین مشخصات دموگرافیک از پرسشنامه عمومی و برای تعیین میزان مزاحمت صدا از پرسشنامه خود اعلامی استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 

یافته ها

میانگین فشار صوت کلی در بخش اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه 70/7±940/67 دسی بل بود. نتایج تحقیق تفاوت معنی داری را بین سطح فشار صوت در شیفت صبح و عصر نشان داد (001/0=p-value). بالاترین میانگین تراز فشار صوت مربوط به شیفت عصر با میانگین 4.35±72.382 دسی بل بود. بین شدت صوت درک شده جمعیت مورد مطالعه در بیمارستان های امام خمینی و سینا تفاوت معنی داری وجود داشت (031/0=p-value) و همچنین بین مزاحمت صوتی در بیمارستان های امام خمینی و سینا تفاوت معنی داری وجود داشت (008/0=p-value). .

نتیجه گیری

میانگین سطح فشار صوت در هر سه بیمارستان دانشگاهی مورد بررسی بالاتر از حد مجاز WHO (dB40-30) بود. افزایش شدت صدا در بیمارستان های امام خمینی (ره) و شریعتی بیش از صدا مزاحمت ایجاد می کند که نیازمند برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر اداری و فنی-مهندسی برای کاهش آلودگی صوتی تا حد مجاز استاندارد است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1377 تا 1384
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!