نگرشی بر شیوه ساخت و مفاهیم نقش مایه های مدل اولیه قالبی در سفالگری عصر سلجوقی، مطالعه موردی: مجموعه موزه های بنیاد مستضعفان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در اواسط نیمه دوم سده پنجم هجری سلسله قدرتمند سلجوقی با احیای قلمرو ساسانی شکل گرفت و با قدرت اندیشه و تدبیر وزراء و پادشاهان به قدرت زمانه خود تبدیل شد. به دلیل آرامش و رفاه عمومی، هنرهای گوناگون  چون معماری، بافندگی، فلزکاری، شیشه گری، تذهیب، خوشنویسی و سفالگری با آمیزه ای از مفاهیم اسلامی و هنر ایرانی به کمال رسید. هنر سفالگری در شیوه ساخت و تزیین، افزون بر حفظ شیوه های پیشین به نوآوری هایی دست یافت که مسبوق به سابقه نبوده و تصویری روشن از کیفیت نگارگری ایران عرضه کرده است. از شیوه های شکل بخشی و تزیین ظروف سفالین با نقشمایه های پیچیده و کاربرد کتیبه، استفاده از قالب است که رشد فزاینده ای یافت. تهیه قالب به مهارت و چیره دستی در نگارگری و کتیبه نویسی نیاز داشت و استادکاران معدودی توانایی طراحی نقوش پیچیده انسانی، حیوانی، جانوران ترکیبی و کتیبه ها را داشته اند. ازدیاد تقاضا و فقدان مهارت عمومی عامل توسعه مدل های قالبی اولیه شد. مدلی با طرح های برجسته به تقلید از فلزکاری و گچ بری که امکان نمونه برداری از آن را بدون آشنایی با خوشنویسی و طراحی در سده های پنجم و ششم هجری مرتفع ساخت.این پژوهش به فن آوری ساخت و نقش اندازی سفالینه ها به وسیله قالب و اهمیت و کاربرد مدل های اولیه قالبی در دوره سلجوقی با استناد به چهار نمونه از موزه های بنیاد مستضعفان و متعلق به نیشابور پرداخته و در پی پاسخ به سوالات ذیل است:1.شیوه ی ساخت و کاربرد مدل های قالبی چیست؟ 2. نقشمایه های مدل های قالبی موجود در موزه های بنیاد چه مفاهیم و مضامینی دارند؟ تحقیق به دنبال نگرش و تدقیق در شیوه ی ساخت، طراحی و کارکرد قالب های اولیه با عنایت به نمونه های مورد مطالعه و بررسی نقوش و کتیبه ها و تحلیل و تطبیق آنها با طرح های دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی و استخراج معانی و مفاهیم آنها است. برای دستیابی به اطلاعات از دو شیوه ی کتابخانه ای و میدانی بهره جسته و تمام اسناد نوشتاری اعم از کتاب و مقالات و پایان نامه ها و گزارش های مرتبط با سفالینه های قالبی و نقوش سفال دوره میانی مورد استفاده قرار گرفته سپس با مطالعه مستقیم و عینی نمونه ها، کیفیت ساخت، پرداخت، کاربری و نقوش، بررسی و تحلیل شده است.برآیند پژوهش نشان می دهد قالب های اولیه، تولید ظروف با طرح های پیچیده و کتیبه ها را در کارگاه های فاقد مهارت میسر ساخت. کتیبه جان مایه دعا برای مالک اثر دارد و هنرمند بیش از محتوا به زیبایی شناسی توجه داشته است. نقوش جانوری و ترکیبی بازتابی از پندارها و اندیشه ها بر اصول زیبایی شناختی، همزیستی هنرمندان با جانوران، ارتباط با صور فلکی، خوش یمنی، نویدبخش فراوانی، قدرت پادشاهی، فره ایزدی، نماد آب و آبادانی، مضامین شمنی و شکلی از سحر و جادو، نیروی ماورایی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!