ارزیابی دقت در ناوبری مبتنی بر عکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

عمل ناوبری که به عنوان یکی از سودمندترین و موثرترین ابزارها برای رسیدن به مقصد مطلوب شناخته می شود، نقش بیشک و حیاتی در جامعه معاصر ایفا می کند. به منظور پاسخگویی به نیازهای کاربرانی که به دنبال مسیری به مقصد مورد نظر خود هستند، سامانه های ناوبری به شدت به تعیین مکان تلفن همراه و مقصد مورد نظر بر روی نقشه متکی هستند. در حال حاضر، اکثریت قابل توجهی از خدمات مبتنی بر مکان به شدت به سامانه های ناوبری متکی هستند که از سامانه ماهواره ناوبری جهانی (GNSS) برای تعیین مکان تلفن همراه استفاده می کنند. با این حال، بسیار مهم است که اذعان کنیم که این روش خاص به دلیل محدودیت های فراوان در محیط های داخلی قابل اجرا نیست. بهمنظور غلبه بر محدودیت های فوق الذکر، فناوری های زیادی برای موقعیت یابی داخلی توسعه یافته اند، که شامل Wi-Fi، بلوتوث، سامانه ناوبری اینرسی(INS)، اولتراسونیک و امواج صوتی است، اما محدود به آن ها نیست. بسته به کیفیت موقعیت، دامنه برنامه های درگیر در خدمات مبتنی بر مکان می تواند بسیار متفاوت باشد. این محدوده، شامل سامانه های ناوبری رایج است که نیاز به دقت تا ده ها متر دارند، و همچنین سامانه های دقیق مکان یابی خودکار شیء که نیاز به دقت در سطح سانتی متر دارند. در زمینه این مطالعه خاص، یک رویکرد انقلابی که از روش های مبتنی بر تصویر استفاده می کند برای مقابله با مشکل موقعیت یابی موبایل داخلی استفاده شده است.

روش ها

اجرای روش ناوبری مبتنی بر تصویر، چالش های بی شماری را به وجود می آورد که نیاز به بررسی و کاهش کامل به منظور اطمینان از حداکثر دقت، کارایی و مقرون به صرفه بودن دارد. تحقیقات گسترده و جامع برای رسیدگی به این چالش ها انجام شده است و هدف اصلی این مطالعه، کمک به پایگاه دانش موجود با بررسی نیازهای دقت تکنیک ناوبری مبتنی بر تصویر است. برای رسیدن به این هدف، یک مدل سه بعدی پیچیده و مفصل از ساختمان مورد نظر بادقت ایجاد شد و موقعیت نقطه کانونی تصویر به عنوان مکان تلفن همراه با استفاده از تکنیک های پیشرفته عکاسی و تطبیق تصویر تعیین شد. ضروری است که برجسته و تاکید کنیم که این تکنیک خاص از حضور گسترده تلفن های همراه فعلی که مجهز به دوربین های با کیفیت بالا هستند، استفاده می کند و در نتیجه، آن را به یک راه حل فوق العاده ارزان، سریع، کارآمد و دقیق برای ناوبری داخلی تبدیل می کند.

یافته ها

نتیجه اولیه این مطالعه، حول ارزیابی جامع دقت موقعیت یابی حاصل از استفاده از روش ناوبری مبتنی بر تصویر پیشنهادی است. نتایج حاصل از این پژوهش، پیامدهای عمیق و اساسی برای طراحی و توسعه یک سامانه ناوبری بهینه مبتنی بر تصویر دارد. تجزیه و تحلیل عددی عمیق، دقت پلانمتری متوسط فوق العاده 2.5 سانتی متر را نشان می دهد، بنابراین، اثربخشی شدید روش پیشنهادی در دستیابی به دقت بی نظیر در حوزه ناوبری داخلی را تاکید می کند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های حاصل از این مطالعه دقیق ، می توان به طور قاطع و صریح نتیجه گرفت که روش ناوبری مبتنی بر تصویر پیشنهادی در واقع، دارای سطح دقت لازم برای تحقق کلیه الزامات ناوبری داخلی است. علاوه بر این، شیوع گسترده و پذیرش تلفن های هوشمند در میان جمعیت عمومی، استفاده از این روش نوآورانه و پیشگامانه را نه تنها بسیار امکان پذیر، بلکه به طور فزاینده ای عملی می کند. نتایج و پیامدهای این مطالعه، به طور قاطع و صریح از کاربرد روش ناوبری مبتنی بر تصویر در بسیاری از برنامه های ناوبری داخلی و همچنین برخی از برنامه های فضای باز با فاصله نزدیک پشتیبانی می کند. بنابراین، کاملا واضح و آشکار است که این تلاش، تحقیقاتی با موفقیت، راه را برای اجرای یکپارچه و کارآمد یک راه حل ناوبری قابل اعتماد و قوی در محیط های داخلی و خارجی، هموار کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!