واکاوی رویکرد شهودی جنبش لتریسم و نقش این جنبش بر طراحان گرافیک پس از 1960 (مطالعه موردی: آثار دیوید کارسون و پائولا شر)
مقاله پیش رو، به مطالعه جنبش لتریسم و تاثیر رویکرد شهودی آن بر آثار گرافیکی پس از 1960 پرداخته است. در این راستا، پس از بررسی زمینه اجتماعی- سیاسی شکل گیری لتریسم، با مطالعه نمونه هایی از آثار طراحان گرافیک، به چگونگی کاربرد حروف نوشتاری در آثار ایشان پرداخته شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه می توان تاثیر گرایشات آیینی خاص بر جنبش لتریسم را تبیین ساخت؟ و این جنبش چه نقشی در تحولات کاربردی نوشتار در آثار طراحان گرافیک پس از 1960 داشته است؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی شکل گرفته است. گردآوری داده ها با بهره مندی از منابع کتابخانه ای و اینترنتی معتبر و مشاهده آثار صورت گرفته و نمونه های مورد مطالعه از آثار دیوید کارسون و پایولا شر انتخاب شده است. بررسی ها نشان داد قواعد و مشخصه های بصری جنبش لتریسم، متاثر از گرایشات شهودی و کابالیستی-یهودی ایزیدور ایسو بانی آن، منجر به برخورد خاصی با حروف نوشتاری، از جمله استفاده از متریال های مختلف، کاربرد حروف و علایم نوشتاری در هم نشینی عناصر تصویری، خلق فلسفه ای جدید از کاربرد حروف در رد معنا و معرفی هایپرگرافی به جهان تصویری شد که در آثار طراحان گرافیک بعد از 1960 تاثیر به سزایی داشته است.
لتریسم ، گرافیک ، نوشتار ، ایزیدور ایسو ، دیوید کارسون ، پائولا شر
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.