بررسی نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نهاد آموزش وپرورش، ازجمله مهم ترین نهادهای همه جوامع محسوب می شود. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای شغل معلمی، اشتیاق شغلی در آموزش و پرورش و در بین معلمان، اهمیت بسزایی دارد. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسیولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت بود.
روش
پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر ماهیت و ازنظر روش گردآوری داده ها، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 400 نفر بود. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای ساده، تعداد 196 معلم انتخاب شدند. داده های با کمک ابزار پرسشنامه های استاندارد اشتیاق شغلی سالوانو و شافلی (2008)، مسیولیت اجتماعی حیدرزاده و ره پیما (1392) و سرمایه اجتماعی، ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد. میزان پایایی ترکیبی پرسشنامه مسیولیت اجتماعی 89/0، سرمایه اجتماعی 91/0 و اشتیاق شغلی 92/0 میزان روایی همگرا پرسشنامه مسیولیت اجتماعی 63/0، سرمایه اجتماعی 77/0 و اشتیاق شغلی 80/0 به دست آمد.
یافته ها
ضرایب مسیر به ترتیب بین مسیولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 44/0، مسیولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی برابر با 58/0، سرمایه اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 35/0 و ضریب مسیر غیرمستقیم مسیولیت اجتماعی با نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی اشتیاق شغلی 33/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
اشتیاق شغلی معلمان به عنوان یک متغیر روان شناختی می تواند با کمک متغیرهای اجتماعی، ارتقاء و بهبود یابد. در این تحقیق، متغیرهای سرمایه اجتماعی و مسیولیت اجتماعی در بهبود اشتیاق شغلی معلمان، تاثیر معنادار داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!