تغییرات فعالیت آنتی‎اکسیدانی و ترکیبات فنلی Marrubium vulgare L. تحت تاثیر اسیدهای آلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در کشاورزی پایدار، عمدتا کاهش آلودگی محیط زیست توسط کودهای شیمیایی مورد توجه است. بر این اساس محلول پاشی کودهای آلی مورد تقاضا است. علاوه بر این، داروهای گیاهی با فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر قادر خواهند بود تشکیل گونه های رادیکال آزاد را محدود کنند.

هدف

بنابراین آزمایش گلخانه ای به منظور تعیین اثر محلول پاشی کودهای آلی بر فعالیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات پلی فنلی Marrubium vulgare L. انجام شد.

روش بررسی

تیمارها شامل چهار سطح کاربرد اسید هیومیک و فولویک اسید (0، 250، 500 و 1000 میلی گرم در لیتر) بود. برخی از ترکیبات فنلی از جمله اسید گالیک، اسید کلرژنیک، کومارین، هسپریدین و اوژنول در عصاره Marrubium vulgare L. شناسایی و اندازه گیری شد.

نتایج

مصرف 250 میلی گرم در لیتر هیومیک اسید منجر به بالاترین عصاره گیری از ترکیبات فنلی کومارین شد که این مقدار را در سطح کاربرد بالاتر و با افزودن اسید فولویک کاهش داد. به این ترتیب محلول پاشی اسید هیومیک با غلظت کم قبل از مرحله گلدهی روشی مفید و موثر برای افزایش سنتز ترکیبات فنلی است. در میان اسیدهای آلی مورد بررسی، کاربرد 250 میلی گرم در لیتر هیومیک اسید بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را نشان داد و ممکن است به عنوان منبع بالقوه عوامل آنتی اکسیدانی بیماری های مرتبط با رادیکال های آزاد مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر می تواند برای مدیریت تولید گیاهان دارویی و کیفیت فرآورده های آنها مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، استفاده از مواد هیومیک باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی و در نتیجه حفظ محیط زیست می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
77 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!