اثرات مصرف موضعی روغن مغز بادام تلخ (Amygdalus communis L. var. Amara) مورد استفاده در طب ایرانی بر علایم استئوآرتریت زانو: یک کارآزمایی بالینی تصادفی، سه سو بی خبر، کنترل شده با داروی فعال و دارونما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روغن مغز بادام تلخ (ACKO) (Amygdalus communis L. var. Amara) در طب سنتی ایرانی از راه موضعی برای تسکین دردهای عضلانی- استخوانی و مفصل استفاده می شود. همچنین، ACKO در مطالعات تجربی اثرات ضدالتهاب داشته است.

هدف

بررسی اثربخشی و ایمنی ACKO در درمان علامتی استیوآرتریت زانو.

روش بررسی

یکصد و پنجاه و شش بیمار به طور مساوی و تصادفی در سه گروه، ACKO، دیکلوفناک یا دارونما را به صورت موضعی هر 8 ساعت به مدت 1 ماه روی زانو مالیدند. پنجاه و دو، 50 و 51 بیمار به ترتیب در گروه های ACKO، دیکلوفناک و دارونما، کارآزمایی را به پایان رساندند. در شروع و خاتمه کارآزمایی، اثرات درمان بر علایم با استفاده از پرسشنامه WOMAC ارزیابی شد. همچنین، آزمایش های خون شناسی، و کار کبد و کلیه انجام شد.

نتایج

ACKO و دیکلوفناک علایم را به طور معنی داری بیشتر از دارونما کاهش دادند (0/001 >P). درصد تغییرات نمرات درد و سفتی WOMAC در گروه ACKO مشابه گروه دیکلوفناک بود در حالیکه درصد تغییرات نمرات کل و عملکرد WOMAC در گروه ACKO کمتر از گروه دیکلوفناک بود (0/001 >P). ACKO و دیکلوفناک هیچ اثر معنی داری بر آزمایش های خون نداشتند. بعلاوه، هیچ عارضه جانبی شناسایی نشد.

نتیجه گیری

ACKO و دیکلوفناک موضعی، ایمن هستند و از نظر کاهش علایم استیوآرتریت بر دارونما برتری دارند. در حالیکه، ACKO از نظر کاهش درد و سفتی، شبیه دیکلوفناک است، اثربخشی ACKO در بهبود نمرات کل و عملکرد WOMAC کمتر از دیکلوفناک است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!